Midden maart werd er door Bob Langerak, webanalist van KLM, tijdens een presentatie op het Webanalytics Congres 2011 gesproken over de uitdaging van een goede webanalytics implementatie. Ze waren bij KLM namelijk al 2 jaar bezig om Webtrends goed geïmplementeerd te krijgen. Door het werken met releases kan het bij KLM maanden duren voordat er een nieuw stuk van de implementatie live staat. Een doemscenario voor veel webanalisten bij grote organisaties. Onder andere om dit probleem te voorkomen wordt er door webanalisten steeds vaker gebruik gemaakt van een Tag Management Systeem (TMS).
Wat is een Tag Management Systeem?
Stel je voor. Je kunt als online marketeer in een online interface eenvoudig wijzigingen aanbrengen in de manier waarop je data verzamelt voor jouw webanalytics pakket. Daar waar je eerst een tag aan een webelement moest hangen op een specifieke pagina, kun je met een Tag Management Systeem in een online interface alle gewenste wijzigingen instellen, testen en direct activeren. Dit kun je doen aan de hand van bijv. url patronen, div elementen of css classes, cookiewaarden en alle HTML elementen op de website.
Met een TMS is het daarnaast veel eenvoudiger om nieuwe tools te proberen, of retargeting tags te plaatsen. Je hebt namelijk niet meer te maken met website releases of de tussenkomst van ICT of programmeurs. Alles zit in jouw eigen TMS interface.
Een TMS is eigenlijk precies wat je uit de naam kan afleiden. Een CMS, maar dan niet om content op een website te zetten, maar tags te laten activeren.
Hoe werkt een Tag Management Systeem?
Een TMS maakt het mogelijk om slechts één tag op de website te zetten, ter vervanging van alle andere tags die je voor zaken als webanalyse, a/b testing en conversie tracking inzet. Deze tag is op alle pagina’s hetzelfde. De tag verzameld alle data en verspreid deze over de tools die je in het TMS geactiveerd hebt. De tools die je in het TMS hebt geactiveerd blijven verder hetzelfde functioneren. Zo worden cookies, net als zonder tussenkomst van een TMS, gewoon achtergelaten op de computer van de gebruiker.
Wat zijn de voordelen van een TMS?
Het gebruik van een TMS heeft veel voordelen. Hieronder worden enkele van de belangrijkste voordelen kort beschreven.
- Je kunt als webanalist of online marketeer sneller reageren en ontwikkelen. Dit heeft tot gevolg dat je sneller op trends en wijzigingen op jouw online platform kan reageren;
- Het gebruik van een TMS zorgt voor kostenbesparingen. Je hebt bijv. ICT minder vaak nodig voor code wijzigingen;
- Je kunt eenvoudiger switchen van webanalytics pakket. Het is namelijk bijzonder eenvoudig om binnen een TMS een ander webanalytics pakket aan te zetten;
- Een TMS is eenvoudig op verschillende platformen te implementeren. Verschillende platformen met verschillende technieken kunnen met een TMS eenvoudig getagd worden, zonder het verlies van datakwaliteit;
- Nu al die andere tags weg zijn uit de code van de website, laadt de website sneller;
- De data van de ene tool kan in de andere tool geladen worden, ze zijn nu namelijk met elkaar verbonden.
Is er dan echt geen vuiltje aan de lucht?
Het is natuurlijk niet zo dat er geen enkel nadeel kleeft aan het gebruik van een TMS. Er is een aantal risico’s verbonden aan het gebruik van een TMS.
- Als de tag van het TMS niet laadt, dan zal er geen data binnenkomen in de tools die erin zitten. Hierdoor is het belangrijk dat de aanbieder van het TMS een waterdicht SLA wil ondertekenen en de betrouwbaarheid van de tool kan garanderen;
- De meerderheid van de Tag Management Systemen wordt aangeboden door internationale partijen. Er bestaat een grote kans dat nationale of Europese ondersteuning niet wordt aangeboden. Dit kan lastig zij als je snel wilt schakelen, maar jouw supportteam in Amerika door het tijdverschil nog ligt te slapen;
- Een bureau kan een TMS aanbieden. Dit is handig, totdat je het bureau wilt verlaten. Ze hebben alle tooling in beheer, waardoor het lastig wordt om over te stappen. Je zult de webanalytics implementatie dan van begin tot einde opnieuw moeten doen;
- De kosten van een tag management systeem kunnen behoorlijk oplopen, waardoor niet iedereen zich de inzet van een uitgebreid TMS kan veroorloven. Er zijn gelukkig een paar voordelige alternatieven met beperkte functionaliteiten die gebruikers met een klein budget goed op weg kunnen helpen.
Hoe zit het precies met de kosten van een TMS?
De meeste grote Tag Management Systemen worden aangeboden op basis van een fixed fee per maand in combinatie met variabele kosten op basis van paginavertoningen. Dit maakt het voor de aanbieders mogelijk om naast websites met een normaal bezoekvolume ook grote websites te servicen die door het hoge bezoekvolume zwaarder op de server van de tool drukken.
De kosten van een uitgebreid TMS starten voor veel klanten bij ongeveer 1500 euro per maand en kunnen hoog oplopen naarmate het bezoekvolume van de site toeneemt.
Welke aanbieders van Tag Management Systemen zijn er?
Na enig onderzoek heb ik wel vastgesteld dat er behoorlijk wat verschillende tag management systemen worden aangeboden. Onderstaand vind je enkele van de grootste spelers op de markt:
Tag Management Systemen voor een laag budget
De meerderheid van de bovengenoemde tag management tools zijn bijzonder geavanceerd en alleen voor partijen met grote budgetten beschikbaar. Komende week zal ik enkele kleine, betaalbare tools bespreken die speciaal ontwikkeld zijn voor het MKB.
Reacties (13)