Vandaag werd het 6e web analytics congres gehouden. Dit jaar bij Van der Valk in Houten. Prachtige locatie, erg goed eten, alleen onpraktisch bereikbaar met het Openbaar Vervoer… We zijn terug in de regio Utrecht, zoals de eerste 2 afleveringen (Zeist 2007 en Maarssen 2008). De afgelopen 3 jaar zaten we in Amsterdam en heeft ondergetekende het programma ingevuld namens webanalisten.nl. Dit jaar was ik slechts op bezoek.
Zelf haal ik meer voldoening uit kleinere, diepgaandere / intensievere meetings. Van besloten events tot kennisgroepen tot doorzagen in het café. Daar stop ik dan nu ook meer tijd en energie in. Zo een dag als vandaag blijft high level. Maar het is wel een mooie markt momentopname en de vele bekende zichten maken het dan toch weer een heel plezierige dag. Had ik al gezegd dat het eten goed was? Dank voor de uitnodiging in ieder geval aan de organisatie!
5 inzichten
Wat waren nu de 5 inzichten die bij mij bleven hangen en nu na afloop als eerste naar boven komen? Behalve dan dat het eigenlijk heel weinig over puur webanalytics ging (big data inzet en kwalitatief onderzoek maakten het een gedragsinformatie & gebruikersonderzoek congres 🙂
- In social maken we dezelfde fouten als bij de start van het web. In plaats van pageviews meten we nu het aantal volgers en likes….
- We beginnen gelukkig steed vaker kwalitatieve analyse uit te voeren naast kwantitatieve analyse. Nu nog koppelen die 2 werelden!
- Targeting begint nu eindelijk meer met testing te integreren. We beginnen te begrijpen dat we customer journeys moeten optimaliseren, niet pagina’s.
- Er lijkt een neiging te zijn om testing als automatisch product aan te bieden aan marketeers (zodat de webanalist tijd heeft voor andere zaken). Dat gaat niet goed. Die marketeer gaat ongestructureerde fouten maken…
- Het kwaliteitsniveau moet omhoog bij de analist / marketeer. Goed kunnen berekenen wanneer een test nu wel succesvol is of niet roept al veel vragen op, laat staan wat ik vandaag hoorde over conversie attributie modellen…
Keynotes: Matthew, Avinash en Karina
Tijdens de keynotes werden de beste soundbites van de sprekers natuurlijk veelvuldig getweet door de aanwezigen. Via Storify heb ik deze bijgehouden waardoor er een stream verslag ontstaat van de inhoud van keynotes. Lees wat er werd gezegd over puppy’s en flash, t-shirts voor testers en waar HITS eigenlijk voor staat. Achtereenvolgens Matthew Niederberger (Thomas Cook), Avinash Kaushik (Google) en Karina van Schaardenburg (Twitter).
Reacties (3)