Conversieoptimalisatie zonder testing tool is natuurlijk ondenkbaar. Anders blijft het content plaatsen op je site op basis van gut-feelings. De afgelopen jaren komen er steeds meer testing tools op de markt. Een zeer gunstige ontwikkeling voor marketeers die fact-based willen werken. Uit welke testing tools kun je kiezen?
1. Content Experiments
De gratis testing tool binnen Google Analytics is zeer eenvoudig te installeren en te gebruiken. Deze tool heeft echter wel zijn beperkingen:
- Je kunt geen multivariate tests opzetten
- Je kunt alleen split URL-tests opzetten
- GEO & behavorial targeting zijn nog niet mogelijk
- Je dient voor iedere test een code te plaatsen op de controle pagina. Voor WordPress gebruikers is dit overigens niet het geval. Met deze plug-in kun je direct tests gaan opzetten.
2. Visual Website Optimizer
Dit is een zeer gebruiksvriendelijke en betaalbare testing tool. Deze start-up uit India hanteert een freemium model: je hebt de mogelijkheid om de tool 30 dagen gratis uit te proberen en daarna betaal je een vast bedrag per maand, afhankelijk van het aantal pageviews op jouw site. De mogelijkheden van Visual Website Optimizer zijn zeer uitgebreid:
- Je kunt multivariate tests opzetten
- GEO & behavorial targeting zijn mogelijk
- Automatische koppeling met Google Analytics
- Geen kennis van HTML nodig bij het opzetten van jouw tests
Daarnaast bieden zij tools aan die je advies geven over de looptijd van jouw test. Je kunt bijvoorbeeld de statistische significantie van jouw tests laten uitrekenen. Je hoeft alleen de bezoekers en het aantal conversies in te vullen om de statistische significantie te kunnen zien.
Kortom: een betaalbare tool, waarmee je eenvoudige tot zeer complexe tests kunt uitvoeren.
3. SiteSpect
Deze is voor velen wellicht onbekend. Toch verdient deze testing tool een plek in deze lijst. De mogelijkheden van SiteSpect zijn namelijk zeer uitgebreid. Enkele features van deze tool:
- Testen van dynamische content. Zeer handig als je dagelijks of wekelijks nieuwe content aanmaakt.
- Behavorial targeting. Bijvoorbeeld specifieke content communiceren aan bezoekers die een premie-berekening hebben gedaan, maar geen polis hebben afgesloten.
- Testen van laadtijden. Daardoor kun je zien of het verbeteren van jouw laadtijd invloed heeft op de conversie van jouw landingspagina of funnel (winkelwagen).
- Je hoeft geen code te plaatsen op je site. Er zijn 2 mogelijkheden om deze testing tool te laten werken:
- Via je eigen server.
- Cloud oplossing, waarbij je de tests laat lopen via een externe server van SiteSpect.
De prijzen zijn hoger dan bij Visual Website Optimizer, maar SiteSpect is dan ook echt een premium testing tool. Daarbij heb je de beschikking over een Nederlandse helpdesk die je kan ondersteunen bij het bedenken en uitvoeren van jouw tests. Kortom: een tool, waarbij je conversie-optimalisatie kunt koppelen aan de behaalde omzet!
4. Optimizely
Deze testing tool kun je vergelijken met VWO qua pricing en functionaliteiten. De werking van Optimizely is vrij eenvoudig: slechts 1 regel code dien je te plaatsen op jouw site om de tool te laten werken. Daarnaast heeft Optimizely een automatische koppeling met Google Analytics én ClickTale. Daardoor kun je de sessies van jouw test laten naspelen. Vooral bij funneltests lijkt mij dit een meerwaarde. Bij een funneltest kun je dan de interactie van jouw bezoeker zien per invulveld. Deze informatie kun je meenemen bij het opzetten van een vervolgtest.
Kies de testingtool die bij jouw wensen past
Er zijn geen excuses meer om niet te gaan testen. Voor iedere budget zijn er tools beschikbaar. Daarnaast is het ook gewoon mogelijk om zonder kennis van HTML aan de slag te gaan. Het is wel belangrijk om van tevoren te bepalen wat je wilt gaan testen. Doe je A/B- of multivariate tests? Wil je gebruik gaan maken van GEO/behavorial targeting? Laadtijden gaan testen? Kortom: bezint eer ge begint!
Heb jij ervaring met één van deze testing tools? Ik lees graag jouw ervaringen bij de reacties!