Google Analytics meet standaard bezoekers die afkomstig zijn van een mobiel device. En onder ‘mobiel’ verkeer verstaat Google ook tablets. In de rapportage wordt dat ook netjes aangegeven.
Als je gaat analyseren is het echter zinvol om smartphone bezoeken en tablet bezoeken uit te splitsen. Een website werkt immers vaak prima op een tablet maar geeft op een smartphone een heel ander beeld. Google Analytics beseft dit blijkbaar ook en helpt je via de ‘Geavanceerde Segmenten’; althans, zo lijkt het.
Maar pas op! Nu in de standaard geavanceerde segmenten ‘Mobiel verkeer’ en ‘Tablet verkeer’ zo netjes onder elkaar staan geeft dit veel (spraak)verwarring. Het segment ‘Tablet verkeer’ bevat alleen bezoekers afkomstig van tablets (logisch) maar het segment ‘mobiel verkeer’ bevat nog steeds bezoekers van alle mobiele apparaten in de definitie van Google Analytics. Dus zowel smartphones als tablets.
Door het zo onder elkaar te plaatsen is een interpretatiefoutje snel gemaakt. Wil je echt alleen maar smartphone bezoekers zien, zonder tablets, dan moet je zelf een aangepast segment hiervan aanmaken. Dit is een eenvoudig segment waarbij je alleen Mobiel (inclusief tablet) opneemt EN tablets vervolgens uitsluit.
Op deze manier heb je alleen maar smartphone bezoekers in je segment zitten! Via onderstaande link kun je dit segment eenvoudig opnemen in je eigen account.
Reacties (8)