Afgelopen week is voor de vijfde keer de jaarlijkse “Search Marketing Benchmark Guide” (link naar samenvatting pdf bestand) van Marketing Sherpa verschenen. Dit 300 pagina’s tellende (betaalde) document op basis van onderzoek onder 1928 (US) search marketeers geeft een overzicht van budgetten voor search en gebruikte tactieken, tot aan prijzen per keyword. Interessant uit de beschikbare samenvatting zijn de onderdelen op webanalytics gebied. Welke pakketten gebruikt men voor het analyseren van search marketing en wat zijn de analyse onderdelen die vaker gerbuikt zouden moeten worden?
Aandeel webanalyse paketten bij search marketing:
De dominantie van Google begint uitzonderlijk te worden, enkel Omniture groeide het afgelopen jaar ook in marktaandeel (door overname HBX?), maar is ook logisch gezien het feit dat “search engine marketing” eigenlijk synomniem is aan “google engine marketing” en Google Analytics daardoor wel erg dicht bij het vuur zit (eigenlijk is het er voor opgestart…). Uit een test wat de top 500 online retailers voor webanalyse software gebruiken afgelopen februari door vkistudios blijkt het volgende:
- Google Analytics: 37,6%
- Omniture: 32,2% (waarvan HBX 6,2%)
- CoreMetrics 17,6%
- Webtrends 3,2%
- FireClick 2,8%
Nu hebben de grotere partijen als vanzelfsprekend meer budget, dus vanuit dat oogpunt is de algemene steekproef door Webanalytics Book een tweetal maanden daarvoor onder 8000 websites (via WASP software waarover wij eerder schreven) ook erg interessant:
In deze grafiek wordt diezelfde dominantie van Google Analytics beter zichtbaar. Omniture heeft echter met HBX erbij hier toch ook een belang van 28%. Zo lijkt de markt verdeeld te zijn tussen de gratis Google Analytics oplossing en de betaalde Omniture oplossing. Ik ben benieuwd wat Yahoo / Indextools daar het komende jaar aan gaat veranderen.
Welk onderdeel van webanalyse zou veel meer gebruikt moeten worden:
Een beetje het al oude liedje. Fijn dat er een pakket is dat resultaten meet, maar dan moet je er wel iets mee doen. Én zorgen dat het goed / alles meet én zorgen dat je stuurt conversie, ROI en lifetime value. Aan de andere kant kunt je het ook positief inzien. 80% geeft deze punten niet aan als zijnde onderbelicht of problematisch. Tevens is het niet duidelijk welke klachten bij welke paketten horen. Gebruiken de tevreden search marketeers Omniture en Google Analytics en gaat de 20% met klachten over conversie en ROI meten volgend jaar overstappen naar deze paketten?
Reacties (0)