Erin Weigel (Booking.com) gaf een presentatie tijdens Conversion Hotel 2018 over fouten maken en gaf tips over het vermijden van fouten.
Erin gelooft in overzichtelijke, functionele designs die duidelijk communiceren en met stijl. Maar gebruikers en hun vraag sturen haar designs en bedrijfsbeslissingen. Frequent testen, marktonderzoek en creatie door herhaling helpen haar ideeën te definiëren van initieel concept tot uiteindelijk design.
Erin geeft aan dat 9 van de 10 testen bij Booking.com geen winnaars zijn. Toch heeft Booking.com een enorme groei doorgemaakt afgelopen jaren en zijn ze marktleider. Dit komt volgens Erin omdat ze veel kleine, goede beslissingen nemen over een langere periode, dit stapelt zich op en daarmee groeit het effect exponentieel. Daarnaast geeft Erin aan dat als je 9 van de 10 dingen niet implementeert, je alleen de echt goede dingen overhoud.
Concepten falen niet, de uitvoering wel
Bij Booking.com worden heel veel ideeën getest en Erin verwachtte dat ze op een gegeven moment uitgetest zouden zijn. Maar bij Booking.com zijn ze ook veel bezig met het hertesten van gefaalde ideeën. Want vaak zijn de concepten niet fout, alleen was de uitvoering niet goed. Als dezelfde ideeën steeds weer naar voren komen, is het goed om ze vaker te testen.
Probeer de oorzaak te achterhalen
Er zijn veel meer manieren om te falen dan dat er zijn om te slagen bij het testen. Als een test faalt, is het belangrijk om de oorzaak te achterhalen, want misschien lag het niet aan het concept maar aan de uitvoer. Een oorzaak van een negatieve testuitslag kan bijvoorbeeld ook slecht presterende technische implicaties zijn. Zoals de laadtijd van de website vergroten door het invoegen van te grote afbeeldingen. Of het toevoegen van foutieve code. Bij UX heeft het niet zichtbare evenveel impact als het zichtbare.
Nog een aantal tips…
- Gebruikersonderzoek helpt bij het optimaliseren van je website en is een heel handig startpunt bij optimalisatie.
- Een probleem bij testen is niet genoeg verkeer op je website. Als je met weinig verkeer toch wilt testen, moet je zorgen dat je ideeën een grote impact hebben zodat een duidelijk verschil te meten is.
- Blijf consistent in je designkeuzes, kleine verschillen zetten de bezoeker op het verkeerde been. Zoals het gebruik van verschillende soorten lettertype.
- Zorg ervoor dat je website voor iedereen toegankelijk is.
- Gebruik geen sliders.
- Producten en ideeën moeten net zo snel evolueren als mensen. Vaak lopen mensen in de techniek voor op de massa en is nog niet iedereen klaar voor verandering.
Meer weten over de presentatie van Erin Weigel? Kijk op de website van Conversion Hotel.