Een eerste indruk blijft hangen. Daarom is het belangrijk dat de eerste headline die bezoekers zien op een landingspagina op je website pakkend is. Als het goed is test je natuurlijk altijd welke headlines goed werken op jouw site, dan wel door A/B-testen, dan wel door multivariate testen.
Stephen Da Cambra van Invesp Blog deelt 6 variabelen die je in je koptekst kunt testen.
1. Het trigger-woord en het voordeel
Een trigger in je headline geeft lezers een reden om de rest van je pagina te blijven lezen. Simpele trigger-woorden zijn bijvoorbeeld “Leer”, “Krijg”, “Bespaar” of iets anders dat de lezer laat weten dat ze iets gaan krijgen. Het voordeel laat ze precies weten wat ze gaan krijgen.
Bespaar op mode (trigger) en zie er fantastisch uit (voordeel)
2. Krachtwoorden
Gebruik krachtige, overtuigende woorden, zoals:
- Schrijf winnende headlines
- Headlines die je verkopen verbeteren
- Een snelle, krachtige manier om fantastische resultaten te krijgen
3. Trefwoorden
Trefwoorden zijn het beste kado dat het internet een marketeer kan geven. Ze vertellen je de taal van de klant. De waarde van trefwoorden in een koptekst zijn niet te ontkennen, niet alleen in het aantrekken van klanten maar ook voor je zoekmachine optimalisatie. Gebruik verschillende woorden in verschillende combinaties met de andere opties op deze lijst.
4. Lengte
Als je hier onderzoek naar doet dan kom je er al snel achter dat de beste headline kort, lang en alles hier tussenin is. Een headline moet zo lang zijn als dat hij moet zijn; niet langer, niet korter.
Kortere headlines zijn vaak venijniger en zien er misschien mooier uit tussen de zoekmachine resultaten (al kan je dat natuurlijk zelf ook aanpassen!). Langere headlines zullen je bezoekers beter helpen om snel te weten te komen of ze op jouw pagina kunnen vinden wat ze zoeken.
Over het algemeen zorgen kortere headlines voor meer verkeer, en langere headlines zorgen voor meer conversie. Zorg er echter voor dat je test wat op jouw site het beste werkt.
5. Tussenkopjes
Zorg er voor dat je headlines (<h2>) combineert met tussenkopjes (<h3>) om makkelijker meer informatie te communiceren en de kans te vergroten dat je bezoekers blijven lezen.
6. Vragen, bevelen en andere koptekst technieken
Hier zijn een paar voorbeelden die deze opties illustreren:
- Wil je meer effectieve headlines?
Als je een vraag stelt die je lezers beantwoord willen hebben, zullen ze verder willen lezen. - Begin vandaag met het schrijven van betere headlines
Je moet je lezers soms vertellen wat te doen. - 5 tips om onweerstaanbare kopteksten te schrijven
Vertel je lezers precies wat ze zullen krijgen op deze pagina. - Hoe betere headlines te schrijven die de aandacht van je lezers zal trekken
Nog een trigger – voordeel formule: “Hoe (trigger) die (voordeel).” - Net uit: de 5 meest effectieve manieren om betere kopteksten te schrijven.
Deze koptekst zal je pagina nieuwswaardig laten klinken, alsof het een gebeurtenis is.
Maar het belangrijkste bij het testen van headlines? Blijf testen!