Veel cijfers over scroll-gedrag en “beneden de vouw” kijkers

Newspaper foldAl eerder schreef ik over clicktale. Een tool die op webanalisten.nl af en toe gebruikt wordt om inzicht te krijgen in scroll- en klikgedrag en het gebruik van formulieren. Hoewel clicktale, los van het formulieren gedeelte, nog niet uitblinkt in geaggregeerde analyse (het duidelijk maken wat nu de inzichten zijn uit het gedrag van losse bezoekers van een website) kwam ik al surfende op het bedrijfslog een zeer interessant onderzoek tegen waarvoor gegevens op juist 1 aggregatie niveau hoger heel goed zijn gebruikt.

Wat kunnen we leren van alles dat clicktale meet over alle websites? Specifiek: wat is het gemiddelde scrollgedrag van een websitebezoeker? Zijn er verschillen in kliks benden en boven de “vouwlijn” (het gedeelte tot aan waar een website binnen een browser zonder scrollen zichtbaar is)? Wie scrollt er helemaal tot onderaan en is er verschil in gedrag per browserresolutie? Informatie die zeer de moeite waard is. Ik zal hier de highlights behandelen. Wil je het volledige onderzoek met conclusies en aanbevelingen lezen gebruik dan de onderstaande 3 links:

Overview van de test
91% van de opgevraagde pagina vertoningen hadden een scroll-balk.
76% van de pagina vertoningen met een scroll-balk, waren gedeeltelijk gescrolld.
22% van de pagina vertoningen met een scroll-balk, waren tot onderaan gescrolld.

Hoe “hoog” is een website?
scroll info 0

Tot hoeveel procent van de website wordt er gescrolld?
scroll info 1

Hoeveel procent van de bezoekers scrollt er helemaal naar beneden bij welke pagina hoogte:
scroll info 2

Waar zit nu eigenlijk die “vouw” gemiddeld op een pagina:
scroll info 3

Tips vanuit Clicktale op basis van deze gegevens:

  • Probeer je webapagina’s niet “plat te duwen” (dan passen ze maar niet boven “de vouw”). Veel bezoekers zullen naar bedenen scrollen om de gehele pagina te bekijken.
  • Nu zichtbaar is dat bezoekers helemaal naar beneden scrollen , maak ze het dan ook makkelijker en verdeel de layout in secties zodat je snel kunt scannen.
  • Minimaliseer je geschreven tekst en maximaliseer het gebruik van plaatjes, bezoekers lezen geen tekst – ze scannen webpagina’s.
  • Moedig je bezoekers aan om naar beneden te scrollen middels een “cut-off” layout

Ik weet het zelf niet zo met de scroll tip. 22% scrollt wel, en dus 78% ziet. Binnen deze 78% uiteraard zal niet iedereen de noodzaak gehad hebben om te scrollen (eerder al gevonden wat men zocht), maar het mag toch zeker niet verwaarloosd worden?

Reacties (7)

Reacties zijn gesloten.