Vergeet de kwalitatieve data niet bij weboptimalisatie

Feedback imageJe kunt heel veel meten, maar zoals al vaker aangegeven geeft dat niet het inzicht van wat de bezoeker vindt van jouw webdiensten, slechts wat hij doet op jouw webpagina. Analyse zorgt voor kwantitatieve informatie. De andere zijde is de kwalitatieve informatie, “de stem van de klant”. 1 op 1 vragen wat de klant nu eigenlijk vindt van jouw webdiensten om op basis van deze informatie te verbeteren, meer te bieden wat je klant wilt.

Eric T. Peterson schreef hier recentelijk een goede white paper over met de titel “The Voice of Customer, Qualitive Data as a Critical Input to Website Optimization”. Dit document is gratis te downloaden, na achterlaten persoonlijke info, op ForeSeeResults.com.

In dit white paper wordt de verhouding tussen kwantitatieve data en kwalitatieve informatie als volgt weergegeven:
Voice of Customer theorie

In een 2e stap wordt uitgelegd hoe je de informatie verzamelt (positionering van tools) en wat de actie stap is. Analyse van data moet leiden tot gedragsinzichten, afhaakmomenten en daarna middels testen en targeting verbetering als gevolg hebben. De 1 op 1 stem van de bezoeker zal informatie geven over persoonlijke voorkeuren. Dit heeft enerzijds de mogelijkheid tot personalisatie van de website en anderzijds, door groeperen van de voorkeuren, inhoud en richting aan de dienstverlening en/of het productenaanbod:
Voice of Customer praktijk

Om zelf niet achter te blijven in deze constatering in optimalisatie (“eat your own dogfood”) heb ik zojuist rechtsonderaan op de website het gratis feedbackformulier systeem van Kampyle.com geïmplementeerd. Middels dit systeem heb jij als bezoeker nu de mogelijkheid om op een eenvoudige manier feedback te geven op de inhoud van de website, bugs te melden, met suggesties te komen of gewoon iets anders aan ons terug te geven. Om de respons te verhogen wordt 1 op de 10 bezoekers bij het verlaten van deze website middels een “overlay layer” gevraagd of hij of zij feedback wil geven.

Laat van je horen! Zijn we op de goede weg, wat zou je graag anders zien, maar natuurlijk ook feedback over de vragen die we stellen in het formulier, wat vind je van deze tool etc. Je kunt natuurlijk ook gewoon de comment optie bij dit artikel gebruiken.

Reacties (7)

Reacties zijn gesloten.