Eigenlijk een hele simpele praktijktip, maar toch een element van analyse die ik vaak niet terug zie in rapportages over prestaties van de website. Wekelijks wordt er in vele bedrijven gerapporteerd over de meeste bezochte (landings)pagina’s, welke herkomsten het meeste bezoek opleverden, de meest gebruikte zoekwoorden bij externe zoekmachines en ga zo maar door met allerlei toplijsten. Vaak worden de snelste stijgers in deze toplijsten speciaal uitgelicht.
Allemaal prachtig, maar m.i. is het van veel meer waarde om te weten waar het minder goed gaat dan waar het wel goed gaat. Wat zijn de snelste dalers in de volledige lijst? Waar deed je het wel goed en nu niet meer? Als je kunt focussen op minder verlies, is de behoefte aan nieuwe instroom om in een stijgende lijn te blijven minder groot. Zorg eerst dat je een solide bedrijf bent waar klanten niet weglopen voordat je massaal gaat zoeken naar nieuwe klanten!
Zorg vanaf volgende week in de rapportage dan ook eens niet alleen voor een lijst met de snelste stijgers door afgelopen week met de week daarvoor te vergelijken, maar een lijst met de snelste dalers door zoekwoorden, pagina’s en herkomsten van 2 weken gelden te vergelijken met vorige week. Ik hoop dat je webanalyse systeem hiermee kan omgaan, anders wordt het Excel werk, maar dat loont zeker de moeite!
Reacties (2)