Vernieuwde website en help! Hele andere meetgegevens!

Webanalyse PaniekEerder schreef Reinout Wolfert een goed artikel over de meetverschillen na het wisselen van een webanalyse pakket en gisteren las ik over de site migratie checklist op marketingfacts.nl. De “missing” link is voor mij het vernieuwen van de website zonder webanalyse paniek. Niet het updaten van een paar features, ik bedoel een echt redesign. Paniek die ontstaat omdat de webanalyse rapportages na een overgang naar een nieuwe site opeens hele andere cijfers laten zien dan verwacht. In dit artikel 7 webanalyse tips voor vlak voorafgaand en na overgang van de oude site naar de nieuwe site.

  • Meet in een nieuwe omgeving.
    Zorg ervoor dat je de nieuwe website gaat meten met een nieuwe teller, een nieuwe webanalyse omgeving. De nieuwe website is totaal anders als de vorige in opbouw, pagina titels, inhoud etc. Nieuwe website, nieuwe start, lege telomgeving. De oude teller houd je natuurlijk wel actief. Dit zorgt er voor dat je nog kunt zien hoeveel mensen jouw oude pagina’s blijven bezoeken vanuit internet caches of lokaal opgeslagen activiteiten, of dat er pagina’s zijn die gewoon vergeten zijn te redirecten.
  • Zorg dat alles wordt gemeten en dat de funnels / kpi’s en dashboard goed zijn ingesteld.
    Controleer vooraf goed of al je pagina’s wel voorzien zijn van meettags en dat er ook daadwerkelijk wordt gemeten. Pagina namen moeten goed in systemen staan, uitzonderingen moeten goed zijn behandeld (uitgaande links die via een eigen domein lopen van een klikteller voorzien) en de dashboards moeten zijn ingericht. Alle funnels en kpi’s moeten gecontroleerd zijn op werking. Na lancering wil iedereen weten wat er gebeurt en hoe het gaat. Zoals je verder kunt lezen zijn de gegevens in zo’n eerste periode voor vergelijking niet heel relevant, maar als je geen goede gegevens kunt leveren is de paniek compleet, of in ieder geval de motivatie om ook het optimaliseren van de nieuwe website (bij lancering ben je nog lang niet klaar…) goed uit te voeren al een stuk lager.
  • Vergelijk niet wat je niet kunt vergelijken.
    Het vergelijken van pageviews (per bezoeker) op de oude site en op de nieuwe heeft geen zin. Dit zal totaal anders zijn. Zelfs het vergelijken van het totaal aantal bezoeken zal niet goed kunnen. De nieuwe website heeft pagina’s die anders van opbouw zijn (meer of minder kb’s) waardoor er meer of minder wordt getelt in het geval van een javascript meet tag op de pagina (zoals bijna alle webanalyse paketten meten). Wat je wel goed kunt vergelijken is het unieke aantal bezoekers dat minimaal 2 pagina’s heeft bezocht (de 2e pagina wordt minder vaak snel verlaten t.o.v. de bezoeker die slechts 1 pagina bezoekt en deze afsluit voordat hij is getelt als bezoeker). Het gaat echter natuurlijk om conversies. Wat je dus heel goed kunt vergelijken is het aantal conversies t.o.v. van alle unieke bezoekers die minimaal 2 pagina’s bezochten. Dat geeft je een goed beeld van de prestatie van de oude website t.o.v. de nieuwe website.
  • Vergelijken in de eerste week na lancering heeft geen zin.
    In de eerste week gaat alles schots en scheef. De bezoeker komt vaker terug om naar de nieuwe site te kijken, je hebt in het begin dus meer bezoeken (of bezoeken per unieke bezoeker). Het feit zelf dat je een nieuwe site lanceert (en daardoor aandacht krijgt) zorgt ervoor dat je meer uniek bezoek krijgt. Ook de gemiddelde bezoekduur van de bezoeker zal anders zijn (hoger). Er is meer te zien en het is weer even zoeken waar alles staat wat er daarvoor al was. Pas na een aantal weken is de nieuwigheid eraf en kun je gaan vergelijken met de oude site. Ook heeft het geen zin het aantal conversies per bezoeker te vergelijken in het begin. Bij meer absolute conversies moet je dat natuurlijk zeker vieren. Ook al komt dat misschien door tijdelijke aandacht. Records zijn er om gevierd te worden en dat mag ook wel na een traject van ontwikkeling nieuwe website!
  • Meet je redirects.
    Bij een goede overgang worden oude url’s geredirect naar nieuwe url’s, zodat bezoekers van oude bookmarks nog steeds op de plek blijven uitkomen waar ze horen uit te komen (ook voor SEO een must). Zorg ervoor dat je de redirects via een klikteller laat lopen (op je oude website telomgeving, niet bij de nieuwe teller). Op deze manier kun je in de gaten blijven houden hoeveel bezoeker er nog op oude url’s binnenkomen en de websites die nog naar de oude url’s linken vragen om deze aan te passen naar de nieuwe.
  • Extreme controle op pagina laadtijden en 404’s.
    Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Controleer extreem goed je 404’s. Wat wordt er niet gevonden en waarom? Herstel fouten direct. Controleer ook op laadtijd van pagina’s. Zijn er pagina’s die erg langzaam zijn? Is dit normaal of gaat er iets niet goed?
  • Sta niet stil bij het verleden.
    De oude website bestaat niet meer. Over de nieuwe website is goed nagedacht. Verandering is moelijk en vaste bezoekers (en ook medewerkers) zullen klagen. Conversies kunnen tegenvallen en druk van managers (maar ook jezelf) kan toenemen. Toch terug naar de oude pagina? Nee! Je nieuwe website is een nieuwe start. Als het goed is bevat deze website de onderdelen waar de bezoeker naar op zoek is. Nu begint het spel van conversie optimalisatie, van tweaken en finetunen. De grote stap is gemaakt, nu moet de pagina nog zo worden verbeterd dat de conversie uiteindelijk aanzienlijk hoger is dan op de oude website!

Als extra tip kan ik dan nog meegeven dat het niet raadzaam is om een grote betaalde mediacampagne los te laten zodra je nieuwe site live is. Kijk eerst maar eens hoe je pagina werkt met het bestaande bezoek en de persaadacht vanwege de lancering. Als het allemaal goed werkt en het bezoek kan zonder probelemen doen wat het moet doen is het tijd voor die mediacampagne.