Wanneer je gaat beginnen met optimaliseren, moet je altijd een aantal data-statistieken op een rij zetten om een goed overzicht te krijgen.
Welke pagina’s hebben we allemaal?
Hoeveel unieke gebruikers komen hier?
Voor hoeveel transacties zorgt het?
Hoe komen mensen op de pagina en waar klikken ze naartoe?
Met behulp van deze data kun je uitzoeken welke pagina’s op je website prioriteit hebben en waar de grootste problemen liggen.
Ook wil je graag weten hoeveel mensen vanaf een belangrijke pagina wegklikken. Daar wil ik graag wat over kwijt.
Het verlaten van de pagina
Bezoekers kunnen eigenlijk op twee manieren een pagina verlaten. Mensen kunnen vanaf een pagina de website helemaal verlaten of doorklikken naar een andere pagina op de website.
Het percentage bezoekers die je site vanaf een bepaalde pagina verlaten is het exitpercentage. Dit is altijd gemakkelijk op te zoeken in Google Analytics.
Maar door alleen naar dit percentage te kijken kun je wellicht verkeerde conclusies trekken. In het voorbeeld hierboven kun je concluderen dat de exitpercentages niet erg hoog zijn.
Maar in je funnel is niet alleen het exitpercentage van belang, maar ook het percentage dat niet doorklikt naar de volgende stap. Deze mensen klikken terug omdat ze er hoogstwaarschijnlijk nog niet helemaal zeker van zijn of ze de koop willen doorzetten. Dit percentage noem ik het uitvalpercentage: het percentage dat niet doet wat jij graag wilt, maar nog wel op je site blijft.
De percentages lopen nogal uiteen, zoals je ziet. Het uitstappercentage bij stap 1 is maar 7%, het uitvalpercentage (hoeveel mensen gaan niet door naar stap 2?) is maar liefst 75%. Dat geeft een heel ander beeld. Deze pagina’s hebben dus wel degelijk een hoge prioriteit bij het optimaliseren.
Ook kun je uit deze twee verschillende statistieken een mooie conclusie trekken. Het grootste probleem is niet dat bezoekers je website verlaten in de funnel, maar dat ze naar een andere pagina navigeren. Er is dus twijfel en mensen zoeken naar een antwoord of bevestiging. Of er is te veel afleiding (linkjes, menubalk etc.) in de funnel, waardoor bezoekers niet verder de funnel in gaan.
Hoe kom je aan uitvalpercentages?
1. Maak segmenten aan, waar je steeds weer een nieuwe funnelstap aan toevoegt als pagina
Segment 1: resultatenpagina > detailpagina
Segment 2: resultatenpagina > detailpagina > stap 1
Segment 3: resultatenpagina > detailpagina > stap 1 > stap 2
Segment 4: resultatenpagina > detailpagina > stap 1 > stap 2 > stap 3
Segment 5: resultatenpagina > detailpagina > stap 1 > stap 2 > stap 3 > bedankt
Je kunt in het segment ook gebruikmaken van ‘direct volgend’, maar het kan soms voorkomen dat een stap in de funnel niet per se hoeft te worden gevolgd of dat mensen meerdere producten in hun winkelwagen leggen voordat ze verdergaan. Het is dus beter om alleen aan te geven dat deze pagina’s allemaal in één sessie zijn bekeken, wat de volgorde dan ook is.
2. Zet de unieke gebruikers van elk segment in een Excelbestand
Deze vind je onder doelgroep > overzicht bij Google Analytics.
3. Bereken het percentage door het aantal gebruikers te delen door het getal dat erboven staat
Deel het aantal gebruikers van stap 2 door het aantal gebruikers van stap 1, etc.. Maar denk er wel aan dat je er dan nog niet bent. De uitkomst van deze som is namelijk het percentage dat doorgaat en je wilt het percentage weten dat afvalt. Je moet dus nog even 100%-jouw uitkomst doen.
Of gebruik de volgende formule, dan wordt het automatisch berekend: =1-(G22/G21)
Dan heb je het uitvalpercentage van stap 1, de hoeveelheid gebruikers die dus niet door gaan naar stap 2.
Veelgestelde vraag
Kan ik niet gewoon de trechterweergave gebruiken?
Deze is niet ingericht voor unieke gebruikers, dus het zal minder goede resultaten geven.
Vragen aan jou
Hoe zit het met jouw funnel-uitvalpercentage?
Heb je nu een betere kijk op het gedrag van je bezoekers?
Succes met optimaliseren.
Reacties (2)