Het verslag van het Amsterdamse event Emerce Conversion 2015. In deel 2 worden de key takeaways van een aantal presentaties voor je opgesomd. Heb je deel 1 van Amanda van der Linden al gelezen?
Nieuwe instroom via ambassadeurs van Kim Pennings
Gemakkelijk geld verdienen? De klanten van Anderzorg.nl kunnen dat door nieuwe klanten te werven. Kim Pennings van Menzis (waar Anderzorg.nl een onderdeel van is) geeft een kijkje in de keuken van de succesvolle campagne “tip een vriend”.
Key Takeaways
- Klanten worden promotors en kunnen een vriend/familielid/kennis tippen om klant te worden bij deze online verzekering. Zij mogen 40 euro (cash) verdelen of zelf houden. Klanten kunnen nieuwe klanten werven via hun eigen shop op Social Media (voornamelijk Facebook). De conversie hierbij is 50%!
- Van de instroom van nieuwe klanten komt 17% uit deze campagne!
- De werving van nieuwe klanten via bestaande klanten levert extra zichtbaarheid op. Een uitdaging is nog loyaliteit van de nieuw geworven klanten.
- De redenen van het succes:
- Het is een goede verzekering met een lage premie waardoor klanten dit als een tip durven te geven aan familie/vrienden.
- Onderzoek wijst uit dat mensen bij een zorgverzekering hechten aan tips van familie/vrienden.
- Niet alleen klanten, maar ook medewerkers zijn ambassadeurs.
- De integratie van kanalen en touch points is belangrijk. Iedereen moet weten dat “tip een vriend” bestaat en moet dit in alle kanalen goed terug kunnen vinden.
- Het meest succesvol is toch e-mail marketing! Met hulp van sociale bewijskracht (Robert Cialdini): er zit een video in met succesverhalen van bestaande klanten.
- Het succes wordt nog meer geboost door een extra beloning. Je kunt als klant kans maken op een iPhone als je nieuwe klanten werft.
De presentatie vind je hier.
Evalueer content engagement met Google Analytics met Simo Ahava
Voor mij één van de Google Analytics/Tag Manager-goeroes op de wereld: Simo Ahava. Het is erg druk!
Key Takeaways
- Laat je Google Analytics inrichting nooit zoals je hem van Google gekregen hebt! Aan de slag dus. De achtergrond: Google weet niet wat de doelen van jouw bedrijf zijn.
- “Stay away from aggregate metrics”. De metrics zijn ontworpen door Google. Wees je hiervan bewust. Weet wat je data inhoudt en hoe het verzameld wordt. Zo is het bijvoorbeeld door Google bedacht dat sessie maar 30 minuten duurt, terwijl dit niet de werkelijkheid hoeft te zijn.
- Segmenteer en optimaliseer.
- Staar je niet blind op de bounce rate. Een bounce rate van 93% wordt vaak als slecht gezien, terwijl het niet erg is als het alleen om een informatieve pagina gaat.
- Wat gebruik je dan? Een mooi event om te implementeren is scroll depth. Hiermee kun je een funnel maken om na te gaan hoe bezoekers interacteren met je content.
- Gebruik de Google Analytics Enhanced Ecommerce functionaliteit om ook je service content of blog door te meten. Je krijgt dan een beter inzicht in wat het eindresultaat beïnvloedt.
- Een voorbeeld hoe Simo Ahava dit voor zijn blog (http://www.simoahava.com/) heeft gedaan: De scroll diepte dient als funnel. De blogtitels vervangen de traditionele sales producten, unieke aankopen worden vervangen door het aantal gelezen artikelen en het aantal woorden van een blog fungeert als opbrengst. Met dat laatste kun je zien of langere posts meer of minder gelezen worden. Een link naar de achtergrond code: https://github.com/sahava/content/.
De presentatie vind je hier.
Testen is zo 2014…is profiling niet effectiever voor conversie-optimalisatie? Met Daniël Markus, Roel Gerrits, Leonard Wolters
Tijd voor een titanenstrijd! Testen versus profiling. Een interactieve sessie waarbij je mee mag discussiëren is een fijne afwisseling na de presentaties.
Key Takeaways
- Heb je nog geen profiling of A/B test op je website? Begin dan eerst met testen, zodat je inzicht krijgt in het gedrag van de klant en wat het gedrag beïnvloed.
- Testen zijn een moment opname.
- Als je personalisatie of profiling gebruikt, doe dit dan niet te opvallend voor de klant. Dit kan afschrikken.
- Testen en profiling kunnen tegelijkertijd op je website worden toegepast. Test dan per klantsegment.
- De mindset binnen je organisatie is belangrijk om te starten met testen of profiling.
In 6 Stappen Klaar Voor Dagelijkse Conversie Verbetering! Met Melanie Wienhoven
Key Takeaways
- Test met voorkeursrelaties. Een test voor de autoverzekeringen van Nationale Nederlanden met andere voorkeursrelaties gaf een conversieverbetering 47% (bij bezoekers met een lage autowaarde).
- Laat niet je mening voor zich spreken, maar ga testen. National Nederlanden had een test gedaan met reviews (social proof) met de gedachten dat dit een conversieverbetering op zou leveren, wat niet het geval was. De banner om het merk te versterken, leverde echter wel een grote stijging op!
De presentatie is niet beschikbaar.
Interview: van beïnvloedingsprincipes naar data-analyse met Maurits Kaptein en Eddy Boeve
Eddy Boeve interviewt Maurits Kaptein (Radboud University). Zoals vaker tijdens deze Emerce Conversion komt Cialdini komt weer om de hoek kijken.
Key Takeaways
- Voor als je de principes van de sociaalpsycholoog Cialdini nog niet onder de knie had: autoriteit, schaarste, wederkerigheid, commitment en consistentie, sociale bewijskracht en sympathie. Deze principes kun je gebruiken voor het creëren en optimaliseren van content op een website.
- Waarom werken deze principes? Dit komt doordat je in je hersenen twee systemen hebt. Systeem 1 staat voor emotie en systeem 2 staat voor ratio. Cialdini ’s principes spelen in op systeem 1. We vertrouwen hierop omdat over de meeste beslissingen die we maken, niet lang wordt nagedacht en het goede en snelle beslissingen zijn.
- Het staat niet vast of een principe altijd bij een bepaald persoon werkt en of dit tijdbestendig is.
- De uitdaging van big-data is: “ hoe krijg je toch een 1 op 1 gesprek zoals in de winkel?”. Hiervoor is personalisatie bedoeld.
- Maurits noemt voor personalisatie de Persuasion API: http://www.persuasionapi.com/.
Conversion 2020 met Pete Koomen
Het is gemakkelijk om de toekomst te voorspellen als je terugkijkt. Kijk naar je problemen van vandaag en bedenk hoe je deze in de toekomst kunt oplossen.
Tot volgend jaar!