Vorige week was het weer tijd voor MIE: het event waar marketeers, strategen en onderzoekers samenkomen om inspiratie op te doen. Met bijna 30% meer bezoekers dan vorig jaar en 10 parallelsessies was het druk en onmogelijk om alles bij te wonen. Toch is MIE er ook dit jaar weer in geslaagd om je naar huis te laten gaan met een hoofd die overloopt van de ideeën en een portemonnee vol met visitekaartjes.
Dit artikel is samen geschreven met Eline Stroo, Marketing Intelligence Consultant.
Hoe web analytics, A/B-testen en personalisatie leiden tot conversie optimalisatie
Jacob Bours (WNF)
In deze sessie belichtte Jacob Bours, Marketeer bij het WNF, de webstatistieken van de verschillende WNF websites en hoe zij deze continue optimaliseren. Middels A/B-testen en behavioural targeting lukt het ze om steeds nieuwe donateurs te werven. In een interactief spelgedeelte werden diverse A/B-testen getoond, waarbij wij moesten aangeven welke versie het meest succesvol zou zijn in termen van conversie. Aangezien hier een prijs mee te winnen viel, deed iedereen fanatiek mee. In de toekomst wil het WNF zich verder gaan richten op volledig gepersonaliseerde content, een mooie uitdaging waarvoor nog de nodige stappen gezet moeten worden. Ondanks dat er in deze presentatie niet erg diep werd ingegaan op web analytics en de gebruikte tools, gaf het toch een interessante kijk in de analytische keuken van het WNF.
Expertsessie Luisterpanel van de Coop
Chris van der Ven (Coop) en Karen den Besten (MWM2)
Ik ben per ongeluk terechtgekomen bij deze besloten sessie van onderzoekbureau MWM2 over de samenwerking met Coop. Chris vertelde over de achtergrond van Coop en de manier waarop zij in 2013 online klantenonderzoeken uitvoerden. Deze onderzoeken bestonden vooral uit lange vragenlijsten die vier keer per jaar uitgevoerd werden. De weg die Coop, samen met MWM2, in 2014 in is geslagen maakt het mogelijk om klanten meer te betrekken bij de Coop, vaker en afwisselender onderzoeken uit te voeren en de kwaliteit te verhogen.
Door een dedicated panel van klanten vergaart Coop veel inzichten, deze inzichten worden gebruikt om het assortiment uit te breiden met nieuwe trendgevoelige producten zoals Superfoods, maar ook om feedback te krijgen over de inrichting van de winkel en marketinguitingen. Chris laat verschillende uitgevoerde onderzoeken zien en hoe de uitkomsten beslissingen en de marketing beïnvloed hebben. Door middel van (onder andere) infographics krijgt het panel terugkoppeling op het onderzoek.
Improving Customer Experience using Analytics
Kevin Anderson (ING) en Fred Pellenaars (Webtrekk)
ING is data-driven en hebben, naast Ensighten en Sitepect, Webtrekk onderdeel gemaakt van hun toolkit. En deze toolkit hebben zij zeker nodig. Kevin lichtte toe dat elke beslissing, die impact heeft op de klant, gebaseerd wordt op werkelijk klantgedrag. Aan ING de uitdaging om, over alle ingezette kanalen, de best mogelijke klantbeleving neer te zetten.
In zijn presentatie gaat Kevin dieper in op de klantbelofte en waar hij en zijn team zich op richten met het analyseren en optimaliseren van deze klantbeleving. Voorbeelden hiervan zijn het verduidelijken van onduidelijke informatie, maar ook het voorkomen van het onnodig switchen van kanalen. Vaak kan contact met het callcenter voorkomen worden door betere informatievoorziening.
Het analistenvak verandert. Analisten moeten de spin in het web zijn en de gehele organisatie voeden met nieuwe inzichten. Ze moeten de business en de techniek achter de data begrijpen om zo in staat te zijn om resultaten goed te kunnen interpreteren en vertalen. Dus kom uit je silo, leer je gedrag begrijpen en word je het kloppende hart van je organisatie! Helemaal mee eens, alleen ben ik nog erg benieuwd welke inzichten jullie voorheen niet hadden en nu juist wel. Wellicht een andere sessie?
Communication Analytics: effect van reclamecampagne op webbezoekers, conversie en verkoop
Martin Leeflang (Validators)
Wat is de impact van de TV reclame op mijn online verkoop? Wat als ik TV niet inzet, maar een combinatie van Abri’s en AdWords? Vragen waar ik dagelijks mee te maken heb en Martin heeft de antwoorden hierop. John Wanamaker here I come!
Communication Analytics is een tool waarbij de impact van de verschillende kanalen tijdens een campagne inzichtelijk gemaakt wordt. Met deze inzichten weet je wat de synergie is tussen bepaalde kanalen en of je budget moet re-alloceren naar meer winstgevende kanalen. Met 91% zekerheid kan Communiction Analytics aangeven welk offline of online kanaal voor de bezoeker op de website heeft gezorgd. Daarnaast zijn er nog vele externe factoren die invloed hebben op het webbezoek. Bijvoorbeeld het weer, het uur van de dag en feestdagen. Deze factoren worden geïsoleerd. Daarnaast presenteerde Martin de resultaten van Ticketveiling en hoe zij de campagnes een stuk kostenefficiënter maakten, waardoor zij nu 60% minder betalen voor een bezoeker op de website.
Erg interessante tool voor marketeers die op deze manier inzicht krijgen in de resultaten! Ik ben getriggerd en benieuwd hoe ver de tool kan gaan. Bezoekers op de website is een eenvoudige KPI, maar wat als mijn campagne moet leiden tot specifieke transacties van nieuwe klanten die het product niet retourneren? Hoe ver kunnen we de data analyseren en met zekerheid alloceren aan marketingkanalen? Stof tot nadenken…
Een beetje van jezelf en een beetje van Chef Watson
Linda de Borst RM, (IBM Nederland B.V)
Bij toeval belandde ik om 15:00 uur bij de presentatie over Watson, het nieuwe cognitieve computersysteem van IBM. Koken was nog nooit zo gemakkelijk, leuk en vooral innovatief als met deze software. Je voert een aantal ingrediënten in, kiest een keuken en/of bereidingswijze en de app komt met tientallen verrassende recepten terug. Dit levert vaak vreemde combinaties op waaraan je zelf nooit gedacht zou hebben, maar het zijn stuk voor stuk heerlijke gerechten. Watson is eigenlijk geen computer, maar een mens in zijn best mogelijke vorm die razendsnel verbanden legt en reacties geeft. Deze technologie is daarmee niet alleen interessant voor koks, maar bijvoorbeeld ook voor artsen bij het stellen van een diagnose. En wat te denken van Watson Analytics; deze tool kan het ons web analisten een stuk gemakkelijker maken. Watson voert moeilijke berekeningen uit, toont patronen en relaties en beantwoordt al je vragen. Klinkt veelbelovend toch? Ik ben in ieder geval benieuwd naar de verdere ontwikkeling van Watson.
Kortom een interessante sessie, al had mevrouw Borst van tevoren Watson wel om presentatietips kunnen vragen…
Reacties (2)