Op woensdag 28 september was er weer een Web Analytics Wednesday op de vertrouwde locatie van LBi Lost Boys in Amsterdam. Twee sprekers en specialisten in hun vakgebied deelden hun kennis.
Sprekers
Mr Alexander Singewald en Matthew Niederberger wisten zo’n 80 aanwezigen te boeien met hun presentaties over respectievelijk de nieuwe cookiewetgeving en de guerilla analytics werkwijze bij Thomas Cook.
Cookiewetgeving
De presentatie ruimte puilde uit toen Alexander Singewald vertelde over de verschikkingen die op ons afkomen door de aanstaande cookiewetgeving. Mede doordat PVDA’er Martijn van Dam zich irriteerde aan geretargete advertenties van reisaanbieders, is door hem amendement 39 ingediend, die in de Telecomwet terecht komt. De Tweede Kamer heeft het al goedgekeurd, de Eerste Kamer vergadert hier op 4 oktober over.
Wetsaanpassing
Kritische vragen zijn gewenst. Duidelijk is dat maar weinigen (en zeker niet de meeste kamerleden) echt begrijpen waar het over gaat en wat de consequenties zijn. Passage uit de nieuwe Telecomwet: “…toegang wenst te verkrijgen tot gegevens die zijn opgeslagen in de randapparatuur van een gebruiker dan wel gegevens wenst op te slaan in de randapparatuur van de gebruiker:” en “van de gebruiker toestemming te hebben verkregen voor de desbetreffende handeling”.
Kort gezegd komt het er op neer dat als je een cookie plaats op de computer van een website bezoeker, dat je hiervoor dan toestemming moet hebben van de bezoeker. Dit kan door (op elke pagina) een tekst bovenin je site te zetten waarin je om deze toestemming vraagt. Een popup is niet toegestaan aangezien veel mensen deze blokkeren. Niet alleen web analytics tools maar ook ad management systemen en sommige CMS’en plaatsen cookies, dus de impact hiervan zal vermoedelijk groot zijn.
Toekomst
Na akkoord zullen websites nog wel even de tijd hebben om maatregelen te nemen. Die kunnen liggen in andere webstatistieken tools zoals loganalyzers (zoals WebTrends of Urchin) of serverside meetsystemen zoals Speedtrap/Celebrus. De vraag is hoe de Opta (of andere toezichthouder) dit volgend jaar willen gaan controleren. Want het is niet reëel te verwachten dat alle tienduizenden sites in Nederland die nu Google Analytics gebruiken, in de toekomt een grote melding op de site zetten die vraagt om toestemming voor cookies. Mijn verwachting is dat er een gedoogregeling zal komen want dit handhaven zal praktisch vrijwel onuitvoerbaar zijn.
Thomas Cook
Matthew Niederberger presenteerde zijn aanpak van Guerilla Optimization. Hij liet zijn hoe hij bij Thomas Cook met zeer beperkte financiële middelen hele nuttige inzichten wist te verkrijgen. Met gebruik van gratis of erg goedkope tools als usabilla, kissinsights, crazyegg en mailchimp wist hij gebruikers te werven voor online onderzoeken en inzicht te krijgen in het gebruik van de snel zoeken functionaliteit op de website. Het onderhouden van een goede relaties met techneuten en website beheerders door het uitdelen van chocola en koffie draagt bij tot het vergemakkelijken van het plaatsen van noodzakelijke tags op de website. Matthew heeft de methode uitgebreid beschreven op zijn eigen slideshare.
Reacties (4)