Verslag Web Analytics Wednesday 7 oktober 2009

Op 7 oktober vond er weer een Web Analytics Wednesday plaats, ditmaal bij Tribal DDB. Hieronder een kort verslag van deze middag die werd gevuld met 2 sprekers; Filip Baardman, Ecommerce manager bij de Hotel Management Group en Petri Mertanen, voorzitter van de Finse Web Analytics Association en managing director van Naviatech.

Conversie optimalisatie bij de Hotel Management Group

Filip mocht het spits afbijten en vertelde over zijn ervaringen met meten, analyseren en optimaliseren bij de Hotel Management Group. HMG bestaat uit de Hotelbon, Fletcher Hotelgroup, Boon-a-part (bridge reizen) en Hotelmoment.nl. De presentatie van Filip ging in dit geval specifiek over Fletcher Hotels. Hij vertelde over de uitdagingen die hij tegenkwam bij het correct meten van de sites. Fletcher Hotels bestaan namelijk uit allemaal afzonderlijke hotel websites (vaste structuur en look&feel) die traffic generen via campagnes, affiliates, search engine marketing en via de portal site fletcher.nl. Naast het belang van de techniek gaf Filip aan dat het creëren van draagvlak binnen het management en de directie absoluut noodzakelijk is om stappen voorwaarts te kunnen maken met webanalytics en conversie-optimalisatie. 20% van het succes is techniek, maar 80% van het succes is de uiteindelijke interpretatie van de data door mensen betoogde hij.

Verder liet Filip de resultaten van een multivariate experiment zien van de ´aanbiedingen top 10´ op Fletcher.nl waarin is gekeken naar de invloed van het toevoegen van een plaatje van het hotel en de invloed op de conversie van een andere call-to-action (´boek nu´). De best scorende variant zorgde uiteindelijk voor 2,5 keer zo veel opbrengst t.o.v. de (huidige) controle variant. Bekijk de complete testopzet en resultaten in de presentatie van Filip hieronder.

Webanalytics in Finland

Vervolgens was het de beurt aan Petri Mertanen van Naviatech om een aantal Finse cases te delen. Zo kwam onder andere een case voorbij van Rimmel Londen. Petri liet zien hoe hij voor Rimmel een campagne analyse heeft gemaakt met de focus op het meten van brand awareness, zowel on-site als off-site. Petri liet zien hoe hij gebruik heeft gemaakt van search trends, concurrentie-onderzoek en social media testing om het succes van de campagne in kaart te kunnen brengen. Hij deelde verder een aantal best practices rondom het meten en analyseren van online effecten die offline campagnes veroorzaken. Petri sloot af met de trends op het gebied van webanalyse in Finland waar men nog maar langzaam de verschuiving van het meten van clicks naar het daadwerkelijk meten van conversies en rendement inzet. Verder ziet Petri het meten van de invloed en effecten van social media en cross-channel gedrag als de belangrijkste uitdagingen voor de komende jaren. De complete presentatie van Petri is hieronder te vinden.

Reacties (1)

Reacties zijn gesloten.