Afgelopen week was ik op zoek naar een plugin voor WordPress (het platform waarop deze website draait) om bezoekers van artikelen via Google extra te wijzen op onze rss feed. De plugin die ik vond “WP Greet Box” voldoet aan deze wens, maar gaat ook nog een stap verder. Elke nieuwe bezoeker kan op basis van de domeinnaam van herkomst een specifieke boodschap krijgen. Een bezoeker van een sociaal nieuwsplatform kun je de stemknop van het betreffende platform laten zien. Een bezoeker van een social bookmarkplatform kun je wijzen op jouw overige bookmarks binnen dat platform en bezoekers vanaf een microblog kun je laten zien hoe ze lid kunnen worden van jouw microblog.
Deze manier van verwelkomen is natuurlijk niets anders dan een gerichte marketingboodschap naar de website bezoekers, waarbij je specifiek een conversiemogelijkheid aanbeveelt op basis van informatie die je reeds weet van je bezoeker. Ik ging verder op zoek naar ervaringscijfers met dit soort aanspreek technieken en vond informatie op “Center Networks“. Middels een gepersonaliseerde boodschap voor de ene helft van de bezoekers van deze website en niet voor de andere helft bleek dat de gepersonaliseerde boodschap zorgde voor 7% meer advertentiekliks en 12% meer rss bookmarks.
Bij deze website werd er specifiek getest met een welkomstboodschap zoals bovenstaande. Hier een gericht welkom, een rss bookmark promotie en een gerichte advertentie. In het orginele artikel zijn meer bevindingen terug te lezen.
Wat ik mijzelf afvraag is: door de gerichte boodschap in bovenstaande test gaat van de groep personen die normaal niet converteert ongeveer 10% wel converteren. 90% dus niet… In hoeverre vinden deze bezoekers deze gerichte uiting zodanig irritant dat zij juist niet terugkeren, waardoor je positieve rss conversie ten koste gaat van je toekomstig type-in bezoek? Of is enkel laten zien van deze bodschap aan nieuwe bezoekers (bezoekers zonder cookie) genoeg om dit eventuele negative effect teniet te doen?
Reacties (6)