Gisteren las ik in De Pers dat vijfsterrenhotels met een opvallende maatregel zijn gekomen. Ze kiezen ervoor om de vijfde ster achterwege te laten om hun kamers te vullen.
Het resultaat van deze maatregel is tweeledig. De kosten dalen door een versobering van de diensten die ze aanbieden: weg met de uitstekende roomservice en de chocolade op de kussens. Ze zien daarnaast dat ze hun kamers eenvoudiger kunnen vullen, ondanks dat ze geen prijswijziging doorvoeren. Blijkbaar sluit de propositie van een ´voordelig´ viersterrenhotel in de huidige economische crisis beter aan bij de wensen van de luxegeoriënteerde reiziger dan een hotel met een vijfde ster op de gevel.
Conversieoptimalisatie in de kredietcrisis
We weten al lange tijd dat websitebezoekers op zoek zijn naar koopjes en dat de propositie ´goedkoop´ over het algemeen veel kan doen voor de omzet. Is dit in grotere mate het geval tijdens de kredietcrisis?
De propositie ´goedkoop´ kun je uiteraard formuleren in woorden, maar door via het design de propositie te benadrukken kun je de doelgroep wellicht beter aanspreken.
Vijf maatregelen om websites voor de kredietcrisis te optimaliseren:
- Maak van de flashapplicatie een eenvoudige HTML-versie, dit zorgt voor een sober uiterlijk;
- zorg voor meer rust op de website door ´overbodige´ banners, etc. te verwijderen. Ook dit zorgt voor een sober uiterlijk;
- beperk het gebruik van felle, vrolijke kleuren. Dit sluit beter aan bij de sobere mentaliteit van de kredietcrisis;
- maak de meerwaarde van producten of diensten tastbaarder door bijvoorbeeld meer met concrete resultaten uit het (recente) verleden te werken. Dit kan met name voordelig zijn voor B2B, en
- benadruk de gratis extra´s die een websitebezoeker ontvangt bij een aankoop. Gratis trials en voordelige proefpakketten kunnen daarnaast zorgen voor meer verkopen.
Testen, testen, testen…
Ik probeer in deze blogpost niet te suggereren dat proposities als ´ goedkoop´ en ´sober´ de heilige graal zijn tijdens de kredietcrisis, maar wellicht dat sommige producten en diensten tijdens deze slechte economische tijden eenvoudiger verkocht kunnen worden aan een breed publiek wanneer ze financieel verantwoord kunnen worden tijdens de kredietcrisis. Nog meer dan tijdens een goed economisch klimaat is de factor prijs een beslissende factor in het aankoopproces.
Voor veel producten en diensten kan een wijziging in de propositie tijdens de kredietcrisis financiële voordelen opleveren. Blijf dus proposites testen om tot een optimaal resultaat te komen en zorg dat je klanten op de juiste wijze aanspreekt.
Reacties (0)