Vaak worden pagina’s in een web analytics pakket opgeslagen aan de hand van de page title van de pagina. Deze page title wordt in het stukje javascript meegestuurd naar het analytics pakket, of wordt automatisch uit de broncode van de pagina gefilterd. Dit is prachtig, want hierdoor weet je precies welke pagina je meet, de naam komt immers overeen met de naam die de pagina op de website heeft. Het heeft alleen ook een nadeel: pagina’s veranderen nog wel eens van naam, bijvoorbeeld wanneer je organisatie doet aan Search Engine Optimization (SEO).
Pagina’s veranderen
Search Engine Optimization is hot. Marketeers, contentmanagers, webredacteuren en webanalisten zijn allemaal bezig met het optimaliseren van de website om zo zoveel mogelijk gratis verkeer via de zoekmachines binnen te krijgen (en dit verkeer te laten converteren). Een SEO-aanpassing is bijvoorbeeld het optimaliseren van de titel van de pagina. Helaas heeft deze wijziging ook direct invloed op hoe de pagina gemeten wordt, de pagina wijzigt ook van naam in het web analytics pakket en voor de webanalist is het daardoor moeilijker om over de tijd één specifieke pagina te meten en te volgen. Hij moet niet naar één pagina kijken, maar naar meerdere pagina´s, met verschillende namen. En dan moet je maar net weten welke namen een bepaalde pagina heeft gehad…
It’s all about ID’s
Dit probleem kan je verhelpen door je CMS de informatie over de pagina door te laten geven aan je web analytics pakket. Een pagina in een CMS heeft vaak niet alleen een naam, maar ook een uniek nummer, een ID. De oplossing voor het probleem is dat het CMS niet enkel de paginatitel doorgeeft, maar ook het ID van de pagina. Door dit ID ook op te slaan in je web analytics pakket is het mogelijk om over de tijd heen één pagina met verschillende paginatitels te kunnen blijven volgen. Je hoeft dan niet te weten welke namen een bepaalde pagina heeft gehad. Het analytics pakket is door de koppelingsinformatie tussen naam en ID in staat om die namen voor je uit de data te halen. Je kunt daardoor meer tijd steken in het analyseren van de data in plaats van het uitzoeken welke pagina’s je moet analyseren (over de tijd heen). Dit geldt overigens niet alleen voor pagina’s, maar ook voor funnels (formulieren) en conversies (bedanktpagina’s).
Let bij de keuze van een web analytics pakket niet alleen op presentatie en de verscheidenheid van functionaliteiten van een pakket, let ook op implementatie en beheer. En kijk bij beheer niet alleen naar het pakket zelf, maar kijk ook naar de mogelijkheid tot integratie met bestaande systemen, zoals een content management systeem. De wijze van presentatie en de functionaliteiten van een pakket zijn natuurlijk ook belangrijk, maar de juistheid van de informatie waar mee gewerkt wordt vind ik nog vele malen belangrijker, net als eenvoudig beheer.
Lees ook: Waar wordt je web analytics data beheerd? (Deel 1)