fonQ startte op het Web Analytics Congres 2011 met een slide van het artikel “The End of Theory…”. Kort gezegd begint alles met de theorie en wordt die later in een context geplaatst met de hulp van data. Dit is ook hoe fonQ nu de zaken aanvliegt. Een interessante wijze van werken.
#Opening
Fonq mocht tijdens de parallelsessies het spits afbijten in de hoofdzaal van het Web Analytics Congres 2011. Fonq is een eigentijdse webwarenhuis met een uitgebreid assortiment aan merkproducten op het gebied van wonen, koken, tuin, design, cadeaus en wellness. Het webwarenhuis bestaat uit meer dan 100 online speciaalzaken enmerkenshops. Zij streven naar eenuitstekende klantenservice en competitieve prijzen, waarbij het waarmaken van de verwachting van haar klantenhet hoogste doel is.
fonQ heeft het jaar 2010 goed afgesloten; de omzet steeg van 10,3 naar 14,8 miljoen euro, een groei van ruim 43%.Om het fonq.nl shop-in-shop concept te visualiseren is een 3D warenhuis gebouwd. De presentatie laat aan dehand van 10 insights zien hoe Fonq om is en gaat met Web Analytics. De presentatie werd op zeer leuke en onderhoudende wijze gegeven door Jeremiah Albinus.
#1 Besef
Bij fonQ is stap 1 geweest het besef van de toegevoegde waarde van Web Analytics. Zij heeft er vervolgens voorgekozen om te gaan werken met Google Analytics en heeft deze tool op haar website(s) geïmplementeerd.
#2 Betrouwbare Data
De opening van het congres ging ook over dit onderwerp. Wanneer is de data betrouwbaar genoeg? Wil jij 100% accurate data of is 80% voldoende? Voor fonQ gaat het om de trend in de data. Ik zie om me heen ook bedrijven die blijven vastzitten in de fase van DATA. Zij streven naar 100% en vergeten de vervolgstappen te maken naar INFORMATIE > KENNIS en ACTIE. Hier is volgens mij de grootste winst te behalen zelfs met 80% betrouwbare of accurate data.
#3 Segmentatie en Personalisatie
Tip 3 is een bekende namelijk segmentatie. Door het segmenteren van je data kun je tot waardevolle inzichten komen. Bekijk je conversiefunnel eens voor de verschillende online middelen die je inzet. Segmenteren hoeft niet moeilijk te zijn en veel pakketten bieden al standaard segmentatie aan. Wanneer je hier meer over wilt weten lees dan eens het artikel van Avinash over Segmenteren met de titel “Web Analytics Segmentatie: Do or Die, There is no Try!”
#4 Clusteren van Keywords
Voor fonQ is tip 4 de belangrijkste. Door het clusteren van keywords en deze te koppelen aan de conversie resultaten kwamen zij tot een belangrijk inzicht, namelijk: The Long Tail werking bij fonQ. Long Tail of The Long Tail (Engels voor lange staart) is een begrip dat wordt gebruikt om een groot aanbod te beschrijven dat slechts een klein publiek of een niche dient, maar gezamenlijk een groter marktpotentieel heeft dan de marktleider op zich.
#5 Combinatie Retailer en Specialzaak
Een mooie combinatie van regels die gelden bij retailers en de toegevoegde waarde van een speciaalzaken. De combinatie van deze regels zorgt voor de kracht van fonQ en haar webshops.
#6 Standaariseren en differentieren tegelijk
Door de werkwijze kent fonQ een groot aantal websites. Zij heeft ervoor gekozen deze in vorm en beheer te standaardiseren. De differentiatie vindt plaats binnen de vorm en zorgt voor een duidelijk verschil onderling.
#7 Campaign Attribution
Een onderwerp dat tegenwoordig vaak naar voren komt. fonQ gaat hier heel pragmatisch mee om. Door eens per kwartaal een koppeling te maken met de data van de verschillende bronnen word bepaald wat de toegevoegde waarde is per middel aan de omzet. fonQ liet zien dat je met een aantal simple tools en aannames toch een manier kan vinden om je campagnes met deze inzichten te optimaliseren.
#8 Monitor Ontwikkelingen
De tip is om goed te monitoren hoe de ontwikkeling(en) op je website verloopt. In dit voorbeeld ging het om het mobiele verkeer op fonQ.nl. fonQ heeft uitgerekend op basis van de te nemen investering en de te behalen omzet wanneer zij serieus op deze markt wil inspelen. Halverwege de eerste fase in de technologie curve heeft zij besloten om een Ipad APP te gaan ontwikkelen. Download hier de app van fonQ.
#9 Trendlijnen
fonQ kiest ervoor om veel data te clusteren. Dit geeft haar inzichten in de data die haar verder helpen bij het optimaliseren. Door aanpassingen in de code van Google Analytics is het haar gelukt om meer geaggregeerde data tot haar beschikking te krijgen.
#10 Opzetten Rapportages
Een mooie afsluitende tip vind ik. Denk na over de doelen van je report. Bij fonQ hebben zit duidelijk gedaan.
- De dagelijkse rapportages zijn voor de controle.
- De wekelijkse rapportages hebben als doel een bijdrage leveren aan de optimalisatie van de website.
- De maandelijkse rapportages hebben als doel een diepere analyse op trendsenveranderingen in die maand.
Door deze werkwijze kun je iedere rapportage benaderen op de juiste manier. Kijk anders eens bij de SNS bank hoe zij hier mee om zijn gegaan en de stappen die zij hebben genomen.
#Afsluiting
Al met al een mooie presentatie waarin fonQ helder en duidelijk heeft uiteengezet wat voor haar de speerpunten zijn in Web Analytics. De laatste sheet ging nog over de succesvolle testcase van Fonq (49% meer conversie via de interne zoekmachine). Waarover je hier uitgebreid kan lezen.
.