Sinds vorig jaar staat er in thuiswinkel vakblad Twinkle maandelijks een conversietip van webanalisten.nl. Sinds het begin hebben wij het artikel dat in aanmerking komt voor plaatsing laten bepalen door jullie, de lezers, te laten stemmen op een selectie van in aanmerking komende artikelen. Sinds deze maand hebben we de procedure veranderd. Nog steeds wordt op basis van bezoek, reacties, originaliteit en passend bij Twinkle door ons een voorselectie gemaakt, maar de stemming voor de winnaar vindt nu enkel plaats onder alle gastbloggers van webanalisten.nl. Zij bepalen samen welk artikel voor plaatsing in aanmerking komt. Over de uitslag wordt nog steeds gecorrespondeerd.
De genomineerden waren:
- Optimaliseer van voor naar achter naar voor
- Invloed carnaval op web analytics data
- Neem het juiste conversie punt met Google Website Optimizer
De meeste stemmen kreeg artikel nummer 1. Bij deze de herschreven versie zoals hij in de volgende Twinkle zal verschijnen:
Structuur voor internet verkoop conversie optimalisatie
Een bepaald percentage van de bezoekers van jouw online aanbod heeft interesse om tot aankoop over te gaan. Dit is een uiterst waardevolle groep bezoekers. Hoe meer mensen je uit deze groep er toe kan bewegen om daadwerkelijk een bestelling af te ronden, hoe meer omzet er wordt gemaakt. Waar en hoe begin je om uiteindelijk tot een optimale conversie te komen?
Er zijn 2 hoofdonderwerpen bij het optimaliseren van een website voor meer rendement:
- Usability: er voor zorgen dat de potentiële koper zich met alle gemak van de wereld, zonder na te denken, kan bewegen van oriëntatie tot aankoop.
- Persuasion: er voor zorgen dat elk type bezoeker op het juiste moment de juiste informatie krijgt waardoor de bezoeker telkens gemotiveerd blijft om de volgende stap in het aankooptraject te voltooien.
In beide gevallen wil je elke stap binnen het aankoopproces testen middels multivariatie testen (MVT). Hierbij toon je groepen bezoekers middels MVT software variaties van elementen op de webpagina met als doel te achterhalen welke van variaties leidt tot de meeste conversie.
Je start met het optimaliseren van de usability. Wanneer het aankoopproces in de juiste volgorde kan worden doorlopen wordt het zaak te zorgen dat alle gebruiksdrempels verdwijnen. Start bij stap 1 van het aankooptraject. Ontwerp een test puur gebaseerd op usability (pas geen marketing technieken toe) die er op gericht is om zoveel mogelijk mensen naar de volgende stap te krijgen. Herhaal dit totdat je op de laatste stap bent geëindigd. Vanuit usability heb je vanuit de bestaande situatie nu het maximaal aantal klanten per bezoeker naar binnen gehaald.
De volgende optimalisatieslag is persuasion. Dit vergt een ander manier van multi variatie testen. Persuasion heeft alles te maken met het vertellen van een goed verkoopverhaal. Wat wil men horen op de betreffende stap in het aankooptraject om die stap ook te kunnen maken? Hiervoor optimaliseren we van achter naar voor, maar altijd gerelateerd aan het eind conversiepunt.
Als eerste moet de allerlaatste stap in het aankoopproces geoptimaliseerd worden. Hoe overtuigen we de bezoekers die tot daar zijn gekomen om ook de laatste stap te maken? Zodra deze stap geoptimaliseerd is gaan we een stap terug. Hoe zorgen we hier dat de afhakers niet afhaken? Deze bezoeker moet echter niet alleen tot de volgende stap geraken, hij moet de stap daaropvolgend, de eindstap, ook goed doorkomen.
Ik vergeleek persuasion al met een verhaal. Het verhaal van elke stap moet perfect passen bij het gehele verhaal. Zie daar de reden om niet te optimaliseren voor het maximale aan bezoek naar de volgende stap, maar voor de eindconversie. Dit is ook de reden om van achter naar voor in de optimalisatie te werk te gaan. Wanneer je dit andersom uitvoert weet je niet goed wat men aan het einde wil horen, waardoor je beginverhaal niet optimaal is!
Zodra alle stappen in het aankoopproces ook op persuasion zijn geoptimaliseerd kun je weer van voor af aan beginnen. Je bent een half jaar tot een jaar verder. Er zijn weer nieuwe technieken op de markt en de usability vraagt om verbetering!