Sinds vorig jaar staat er in thuiswinkel vakblad Twinkle maandelijks een conversietip van webanalisten.nl. Op basis van bezoek, reacties, originaliteit en passend bij Twinkle wordt door ons een voorselectie gemaakt, maar de stemming voor de winnaar vindt plaats onder alle gastbloggers van webanalisten.nl. Zij bepalen samen welk artikel voor plaatsing in aanmerking komt. Wil je ook meestemmen of kans maken op plaatsing: meld je aan als gastblogger!
De genomineerden van de afgelopen periode waren:
- 2 kleine aanpassingen en de conversie schiet omhoog – Ton Wesseling (10 maart 2009)
- Optimaliseer de open rate van je email campagne – Marcel Dumont (12 maart 2009)
- SEO copywriting kost conversie – Aartjan van Erkel (16 maart 2009)
De meeste stemmen kreeg artikel nummer 3. In dit artikel de door Aartjan van Erkel herschreven versie zoals deze in de nieuwe Twinkle zal verschijnen:
SEO-copywriting: old school vs. new school
SEO-copywriting kost conversie. Die provocerende conclusie in een artikel op Webanalisten.nl zorgde voor een interessante discussie. Zoekmachine-specialisten waarschuwden voor ‘old school’ SEO-technieken.
In het artikel besprak ik een verrassende Amerikaanse A/B-test van de kop op een landingspagina. Een kop vol met SEO-zoekwoorden versus een meer persuasieve, verleidelijke kop. De verleidelijke kop converteerde 200% beter dan de kop volgepropt met SEO-zoekwoorden.
De koppen die zijn getest waren:
(A) The Ultimate Alaska Fly Fishing Vacation Handbook: 21 ways to save on the ultimate Alaska fly fishing vacation
versus de verleidelijke kop:
(B) Deluxe Fly Fishing Vacations for Less – Alaska Edition: 21 ways to save on the ultimate Alaska fly fishing vacation
Prikkelende woorden als ‘Deluxe’ en ‘for less’ zorgen hier dus blijkbaar voor een spectaculaire winst in conversie ten opzichte van een kop met twee keer de SEO-zoekwoordcombinatie ‘Alaska fly fishing vacation’.
Ik besloot de knuppel in het hoenderhok te gooien en schreef: SEO-copywriting kost conversie. Internetschrijvers moeten klanten verleiden, niet spammen met SEO-zoekwoorden.
Zoekmachine-specialisten reageerden met interessante tips. Keesjan Deelstra, schrijver van het Handboek Zoekmachine-marketing: “Keyword stuffing is old school SEO uit 1995. De tweede zin converteert beter en heeft ook de meervoudsvorm in zich. Die zou dus ook mijn SEO-voorkeur hebben.”
Deelstra stelt hiermee copywriters gerust. Zij hoeven hun teksten niet meer vol te proppen met zoekwoorden. Ik stelde vervolgens de vraag welke new school schrijftechnieken SEO-experts nu adviseren aan internetschrijvers.
Ramon Eijkemans, SEO-specialist bij Ilse Media: “Conversiegericht schrijven krijgt een steeds grotere nadruk als onderdeel van SEO-copywriting.” Ook Deelstra bevestigt dat: “In mijn optiek is new school dat je focust op traffic met conversie en niet op traffic met ranking. Ranking is geen doel maar middel. In de oude school was de content erg belangrijk voor je ranking. In de huidige situatie bepalen on page factoren zoals copy nog maar voor maximaal 30% je ranking. Maar goede copy gaat wel boven SEO-copy.”
Een ander interessant punt dat naar voren komt is het aantal doorkliks dat een pagina krijgt vanaf de Google-zoekresultatenpagina. Waarschijnlijk laat Google pagina’s hoger scoren die veel doorkliks krijgen. Nog een reden om verleidelijk te schrijven. Bedenk wel dat de linktekst in de Google-resultaten niet de kop is, maar de HTML-title van de pagina.
Tips voor new school SEO-copywriting zijn dus:
- Schrijf een HTML-title die uitnodigt om te klikken. Verwerk daarin liefst ook woorden waar veel op gezocht wordt.
- Als de kop je belangrijkste call to action is op de pagina, maak die dan kort en verleidelijk. Maak je geen zorgen over zoekwoorden.
- Slim alternatief: zet de call to action niet in de kop maar elders op de pagina.