Webanalytics Congres 2009 was een daverend succes. Met o.a. top keynote Dennis Mortensen van Yahoo Webanalytics is er een uitstekende opvolging gegeven aan het Web analytics Congres 2008 in Maarsen.
Het heeft de afgelopen dagen interessante blogposts geregend op de grote online marketing blogs van Nederland. Van belangrijkste learnings tot case beschrijvingen is het Webanalytics Congres 2009 besproken.
Onderstaand een overzicht van interessante posts over het congres:
- Webanalytics Congres 2009: Cases Toyota en Webkamp (Frankwatching)
- 26 Learnings van het Webanalytics Congres 2009 (Marketingfacts)
- Webanalytics Congres 2009: 7 belangrijke take-aways (Tribal-IM)
- Webanalytics bij Toyota: de Kaizen methode (Webanalisten.nl)
De toekomst van webanalytics volgens Dennis Mortensen
Het beroep van webanalist is nog volop in ontwikkeling, zoals ook Dennis Mortensen in zijn keynote duidelijk maakte.
Volgens hem gaan we in de toekomst twee trends herkennen in de tools voor webanalytics: recommendation en automation. De tools zullen op basis van de verzamelde data zelf aanbevelingen gaan doen die het gebruik van de tools eenvoudiger moeten maken. Hiermee wordt het werk tot op zekere hoogte uit handen genomen van de webanalist. De analyse is immers al uitgevoerd.
De logische eerste ontwikkeling is volgens Mortensen dus recommendation:
“When I talk about recommendation, I want you to envision us, the analytics vendors (and this might not be your traditional vendor), to apply our own modeling on your data, coming up with recommendations, for what you should do next.”
De tweede ontwikkeling is automation:
“When I talk about Automation, I believe that you should be able to have your analytics technology (or API like offspring) act upon recommendations without your direct interference.”, vertelde Mortensen.
Dit betekent dat de tools zelf activiteiten gaan bijsturen op basis van de verzamelde data. Ze zullen dus hun eigen aanbevelingen geautomatiseerd gaan uitvoeren.
Met automation wordt het volgens Mortensen dus eenvoudiger voor online marketeers om de data zelf te gebruiken, zonder dat zij hierbij webanalisten om ondersteuning hoeven te vragen. Toch zal er nog steeds een plek zijn voor webanalisten, al zou de functie omschrijving van webanalisten in de toekomst wel eens radicaal kunnen veranderen.
Webanalytics Congres 2010
Mochten de voorspellingen van Mortensen uitkomen, dan zal dit voor enorme veranderingen gaan zorgen voor webanalytics. Des te interessanter zal het Webanalytics Congres in 2010 zijn. De ontwikkelingen die webanalytics in de afgelopen jaren heeft doorgemaakt hebben voor een aantal enerverende congressen gezorgd. Laten we hopen dat Webanalytics 2009 komende jaar een uitstekend vervolg krijgt, wat het congres van dit jaar weet te overtreffen.
Reacties (2)