AboutAnalytics lanceerde haar vernieuwde platform voor het vergelijken van analyse en conversie software op het Web Analytics Congres 2010. De website heeft een totaal nieuw framework gekregen en biedt nu op basis van alle ingevoerde analyse software een analyse software selectie tool en een analyse software vergelijkingstool. De komende weken zijn zij hard aan het werk op de pakketten en de daarbij horende informatie verder uit te breiden en aan te vullen. Waar ik zelf erg nieuwsgierig naar ben is de marktscan die online gaat komen. Stelselmatig zullen de Nederlandse website worden gespiderd op gebruik van analyse software, waarbij op de site zal worden gerapporteerd over marktaandelen en trendbewegingen.
Online Analytics
Eén van de uitgangspunten van de selectie tool op AboutAnalytics is het Online Analytics Maturity Model van Stephane Hamel. De vragen achter deze theorie zijn ook meegenomen in het “stand van zaken Online Analytics in Nederland onderzoek” welke AboutAnalytics uitvoerde in samenwerking met Twinkle, WAA Nederland, Webanalisten en Universiteit Twente in de weken voorafgaand aan het congres. Over de detail uitslagen van het onderzoek wordt na publicatie in de aankomende Twinkle Magazine nog uitgebreid op deze website verslag gedaan. Een aantal belangrijke findings werden gebruikt voor de stellingen voor het vendor panel op het Webanalytics congres.
Vendor panel stellingen slides
Vendor panel discussie
Er zat een interessante club software leveranciers op het podium: Nedstat, Omniture, Webtrends, Unica, Sitespect en Kampyle. Alle leveranciers hadden (commerciële) vertegenwoordigers van hoog niveau voor hun pakket afgevaardigd. Van Benelux verantwoordelijken tot aan founders en marketing managers voor de EMEA regio. Nadeel van de commerciële ondertaan van de mannen was helaas wel dat een echte discussie niet echt los kwam. Men zat erg op 1 lijn. In de losse video interviews die AboutAnalytics maakte (en welke binnenkort zullen worden gepubliceerd op hun en deze website) waren er meer insights en diepgang.
De voor de hand liggende vraag: “Waarom betalen voor jullie tool als ik Google Analytics gratis kan gebruiken” werd door Omniture beantwoord met een waardering voor Google en het stellen dat deze tool voor heelveel sites zeer geschikt is. Wanneer je meer volwassen wordt zul je uiteindelijke behoefte hebben aan een tool die kan wat Google niet kan. De vraag is natuurlijk wel hoeveel bedrijven daar op dit moment eigenlijk aan toe zijn. Vanuit de onderzoeksresultaten van AboutAnalytics bleek toch wel een achterstand in methodes en kennis bij de uitvoer van Online Analytics. Het aantal kwalitatief goede en ervaren analisten in de markt is een probleem. Dit nodigde de vendors niet uit om verder na te denken over het aanbieden van gratis opleidingstrajecten voor webanalisten om daarmee de continuiteit in de markt te beschermen. De meesten vonden dat ze al genoeg gratis informatie op hun websites aanbieden en daarbij wordt je natuurlijk opgeleid in hun tool wanneer je deze afneemt…
Toekomst van webanalyse vendors is meettechniek?
De vendors waren het er over eens dat informatie wordt opgeslagen in een data warehouse en dat webanalyse informatie hier slechts een onderdeel van is. Helaas kwam met niet meer toe aan de stelling dat een CMS de meest logische content variatie tool is en dat er vele outbound marketing tools die geweldig goed in staat zijn om bezoek te targeten op basis van informatie uit het data warehouse. De vraag is dan namelijk wat de rol van de webanalyse leverancier nog is? Slechts de kunde om online gedrag te kunnen meten? Daar zal vast geen consensus over zijn geweest. Dat zag je al op het enige punt waar men van mening verschilde. Waar leveranciers zoals Omniture en Webtrends proberen om alle soorten analytics pakketten (van survey tot testing tot targeting) in 1 pakket samen te brengen vaart een partij zoals Nedstat de koers dat zij het basis platform hebben waarop andere partijen, zoals bijvoorbeeld Kampyle, op in kunnen pluggen.
Reacties (0)