De eerste keynote op het geslaagde web analytics congres kwam van Neil Mason, directeur van Applied Insights en bestuurslid van de WAA.
Onderaan dit artikel vind je alle slides uit zijn presentatie: “From Web Analytics to ´Marketing Optimisation´ and beyond!”
Belangrijkste punten uit zijn presentatie:
- Webanalytics is een verkeerd woord. Het gaat niet om analyse, maar om optimalisatie! (passief tegen actief).
- Geen rapporten uitdraaien om het rapporten uitdraaien. Wat zijn je bedrijfsdoelen, wat zijn je online doelen? Rapporteer Key Performance Indicators (KPI’s) die gekoppeld zijn aan je doelen!
- Een goede KPI voldoet aan de volgende punten:
- Strategische maatstaf voor succes
- Uitvoerbaar
- Eenvoudig te begrijpen
- Gebaseerd op betrouwbare info en valide data
- Om de optimalisatie van je webpagina (continue) goed uit te voeren volstaat alleen de wens tot optimalisatie niet. De organisatie moet het ook mogelijk maken om veranderingen daadwerkelijk uit / door te voeren!
- De juiste ingrediënten voor optimalisatie zijn:
- filosofie
- processen
- data
- technologie
- Webanalytics cirkel = aanpassen, testen, leren.
- Zorg dat je alle beschikbare data combineert voor een goed totaal beeld (conversies over verschillende online mediavormen, maar ook offline).
- Niet het aantal verkochte producten is belangrijk, maar het aantal nieuwe klanten. Zij zijn je toekomst!