Iedereen die iets te maken heeft met webanalytics kent het wel: discussiëren over definities. Wat is een unieke bezoeker? Wat is een conversies? Wat is een weigeringspercentage (bounce rate)? Wat is de eerste herkomst? De laatste? Hoe persistent is een persistent cookie? En een sessie?
Heerlijke discussies! Alleen ze kosten vrij veel tijd. Ik moet zeggen; ik weet het ook wel eens niet meer. Soms klopt het gewoon niet! Terwijl je denkt de juiste definitie te hanteren. Bij de Webanalytics Association hebben ze zeer waarschijnlijk ook vaak discussies over definities gehad. Zij komen met een webanalytics definitie document. Het mooie aan dit document is dat er per definitie ‘vragen voor de leverancier’ zijn opgenomen. Ook de WAA weet dat verschillende leveranciers op verschillende manieren meten. Deze vragen zijn goed te gebruiken om achter de verschillen te komen.
Het document kan je helpen om definities voor jezelf en je omgeving helder te krijgen. Succes!
Mijn vraag aan jullie: over welk onderwerp binnen webanalytics hebben jullie geregeld een definitie discussie (of heb je ooit wel eens een goede discussie over gehad?) En welke definitie mis je nog?
Reacties (5)