Binnen het webanalytics landschap zijn verschillende trends zichtbaar. Eén van die trends is dat webanalytics data niet meer op zichzelf staat, maar gekoppeld wordt met data uit andere bronnen. Je kunt nu denken “oh, big data!”; prima, wat jij wilt, geef het een naam. Het gaat erom dat de data uit je analyticspakket niet meer enkel en alleen geanalyseerd wordt ‘in’ het webanalyticspakket, maar dat het ook daarbuiten beschikbaar wordt gesteld, zodat het geanalyseerd kan worden in combinatie met andere data.
We gaan cross-channel denken
Het combineren van verschillende databronnen heeft alles te maken met het feit dat wij als e-commerce gedreven professionals meer inzicht willen hebben in de totale customer journey van de klant. We willen ons niet enkel blind staren op het webgedrag, maar we willen al het gedrag binnen alle kanalen inzichtelijk hebben. Dit vereist van ons dat we data gaan koppelen. Webdata koppelen aan e-maildata, aan CRM data, aan KCC data, etc, etc.
Zijn webanalisten slim genoeg?
Waar dit artikel niet over gaat, maar wat minstens zo interessant is, is de vraag of ‘wij’, de webanalisten, wel klaar zijn voor deze stap. Zijn wij (en kijk vooral ook om je heen) in staat om verschillende databronnen te analyseren en te koppelen? Hebben wij de kennis (kunnen we die krijgen)? Hebben wij het vermogen om onszelf deze multi-data-disciplines aan te leren? Arend Zwaneveld heeft hier een (artikel 1) hele (2) rits (3) artikelen over geschreven. In dit artikel neem ik aan dat we hoe-dan-ook de inzichten willen hebben, of we het nou zelf doen, of met een heel leger van experts: het inzicht moet er komen.
De lezers die zich op dit moment aangesproken voelen zullen (waarschijnlijk) werken bij (of voor) de grotere bedrijven, aangezien daar vaak de meeste data wordt opgeslagen. Maar ook binnen kleinere bedrijven zal deze vraag (alleen op kleinere schaal) actueel zijn (of worden). Neem e-mailstatistieken; het aantal verzonden en gebouncede emails zit niet standaard in je analyticspakket, maar is tóch wel handig om te hebben wanneer je je e-mailcampagne gaat analyseren.
Een ander analyticspakket?
Wanneer je nu in een proof of concept zit voor de keuze van een webstatistiekenpakket kan je je afvragen wat belangrijker is: een goede interface, waarin je alles lekker snel opgezocht hebt, of een goede mogelijkheid om je data te exporteren. Ik hoor je haast denken ‘beide’. Logisch, je wilt natuurlijk alles, maar alles willen is vaak ‘teveel willen’, waardoor je het risico loopt een pakket te kiezen wat in niets echt uitblinkt. Keuzes moeten gemaakt worden.
Ik verwacht dat het steeds minder belangrijk wordt hoe bijvoorbeeld de interface eruit ziet en dat het steeds belangrijker wordt dat de data op een goede, snelle -liefst real-time- betrouwbare, consistente manier gekoppeld kan worden met andere bronnen.
Webanalytics gaat al een tijdje niet meer over het web alleen, het gaat om analytics, cross-channel (of omni-channel, wat je wilt) en cross-device. Heb jij (of het bedrijf waar je werkt) deze stap nog niet gezet? Breng dan de randvoorwaarden in kaart om de stap te gaan zetten, zodat je, wanneer de tijd daar is, eenvoudig de koppelingen kunt leggen. Koppel je al je data al en heb je de inzichten over kanalen heen? Dan hoor ik graag in de comments waar (in welk pakket) je uiteindelijk je analyses in uitvoert.
Reacties (4)