Avinash Kaushik is de Analytics Evangelist van Google. Als voorloper/ trendsetter op het gebied van webanalytics is hij een belangrijke beïnvloeder binnen de webanalytics wereld. Deze maand komt Avinash Kaushik´s volgende boek uit, ´Web Analytics 2.0´. In Amerika gaf hij op de Google Analytics Summit een voorproefje op de inzichten die hij in zijn nieuwe boek met ons zal delen.
De toekomst van webanalytics volgens Kaushik
Kaushik vertelde over de wijze waarop hij zijn hotel gevonden had, namelijk via Twitter en een partnerwebsite. Hoe moet je deze conversie meten? Hoe kun je de kracht van een Tweet meten wanneer je op deze wijze tot conversies komt?
De huidige metrieken hebben geen zin. How Idiots Track Success (HITS). Was de beknopte wijze waarop hij de oude meetwijze beschreef. Pageviews, bouncerates en visits zijn irrelevant. De nieuwe metrieken worden ´engagement´, ´reach´, ´velocity´ en ´demand´. Analytics pakketten zullen zich ook steeds meer concentreren op deze nieuwe metrieken.
De wijze waarop je met klanten communiceert wordt steeds complexer door de vele nieuwe kanalen, zoals Twitter en Mobile Marketing. Als voorbeeld gaf Kaushik zijn eigen weblog. Hij heeft nogmaals benadrukt dat hij de oude metrieken niet meer bijhoudt voor zijn blog. Hij gaat niet meer uit van de conversie ratio, maar de conversatie ratio.
Hij stelt zichzelf de volgende vragen:
- Hoeveel reactie krijg ik op mijn blogpost?
- Hoe is de verhouding tussen het aantal zelf geschreven woorden van een blogpost en het totaal aantal woorden van de reacties?
Hetzelfde doet hij met retweets op Twitter:
- Hoe vaak worden retweets gemaakt op basis van mijn tweets?
- Hoe hoog is het aantal retweets per 1000 volgers?
De interactie met bezoekers staat dus centraal, om de impact van je eigen activiteiten kwalitatiever inzichtelijk te maken via webanalytics. Avinash Kaushik geeft hiermee ook de kracht van zijn persoonlijk merk aan. Hoe groot is de branding engagement van zijn weblog?
One Night Stands.
Kaushik wist het treffend samen te vatten met de volgende woorden. ´I don´t get excited about getting a visitor on my site. It´s like a one night stand. I will feel dirty once the visitor has left without returning to my site and wonder about what I did wrong. I do value a new subscriber to my rss feed. I certainly made an impression on him!´
Het nieuwe boek van Avinash Kaushik zal net als zijn eerste boek de ogen openen van veel webanalisten. Volg Avinash Kaushik´s blog voor meer inzichten in zijn werkwijze en wees geen one night stand!
Reacties (2)