Vorige week gaf ik een presentatie op het besloten “conversie 2.0” klant evenement van Nedstat, Backbase en OrangeValley (disclaimer: de laatste is het bedrijf waar ik me vele uren per dag voor inspan). Mijn presentatie (slides hier te bekijken en downloaden) gaf een belichting van inzichten halen uit praktijkervaring en meetgegevens tot het continue verbeteren van online rendement middels behavioral targeting en multi variate testing. Op specifiek aan te geven dat je enerzijds wel degenlijk “gewoon moet doen” (just do it!) om meer conversie te halen (geheel terecht bepleit in presentaties door collega webanalist Evert Stobbe), maar dat je anderzijds wel degenlijk goed moet nadenken wat je doet, ben ik op zoek gegaan naar een negatief uitpakkende a/b of muti variatie test.
Deze test kwam ik tegen op GetElastic in het artikel “the dangers of overreacting!” en wilde ik graag nog even apart met jullie delen. De test betrof een website uit de evenementen industrie waarbij de gebuikersacties waren om een aankoop / registratie via telefoon, fax of online te voltooien. Onder druk van het streven naar conversieverbetering (ook in deze branche heeft de crisis toegeslagen) was er de indruk dat de online call to action “enroll online” niet persuasive genoeg was. Men bedacht 2 directe teksten: “enroll now” en zelfs “enroll now!” om duidelijker te laten zien wat de bezoeker zou moeten doen. Gelukkig middels en a/b test.
Zie hierboven de gevolgen. Hoe dwingerder, hoe lager de conversie. Wat hier uit het oog verloren is dat je bezoekers niet kunt dwingen om klant te worden. Zoals op de achterliggende site wordt besproken kost het een aantal bezoeken voordat de klant overgaat tot aankoop. Hij maakt op dat moment een weloverwogen beslissing om op “enroll online” te klikken. De les uit deze vinding: test elke ingeving uit (en zorg er natuurlijk voor dat je vanuit de klant blijft denken).
Reacties (4)