Sinds de introductie van Google Analytics 5 zijn er meerdere features toegevoegd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- De bezoek– en conversiepaden van jouw gebruikers
- De multichannel trechter-rapporten
- De social media-rapporten
- Content experiments
- De browser-size analyse
- De snelkoppeling van jouw aangepaste rapporten
Welke features missen er nog?
Het webanalytics product Google Analytics heeft zich het afgelopen jaar flink doorontwikkeld. Toch ontbreken er nog enkele belangrijke features die het leven van een webanalist eenvoudiger zouden maken:
- Navigatie-bezoeken en % navigatie-bezoeken
Op dit moment worden alleen de resultaten van de landingspagina’s automatisch weergegeven in Google Analytics. Je wilt bijvoorbeeld ook graag weten hoeveel bezoekers van een categorie-pagina naar een productpagina navigeren. Nu kun je dit alleen berekenen door de data naar Excel te exporteren en het daar te berekenen. Dat is aardig omslachtig. Hopelijk wordt deze functionaliteit snel toegevoegd. In SiteCatalyst (Omniture) is deze feature al standaard beschikbaar.
- Geautomatiseerde conversie attributie modellen
Deze functionaliteit is helaas alleen nog beschikbaar in Google Analytics Premium. Deze feature is zeer belangrijk om actiegerichte inzichten te halen uit conversie attributie. Nu dien je namelijk in Excel zelf een attributie model op te zetten. Voor een webanalist zal het veel tijd schelen als je geautomatiseerd conversie attributie modellen kan gaan opzetten!
- % zoekopdrachten met geen relevante resultaten
De rapporten om je interne zoekopdrachten te meten zijn zeer uitgebreid. Je kunt het % afhakers en verfijnde zoekopdrachten meten, maar niet de zoekopdrachten zonder resultaten. Je kunt met een aanpassing in de code, deze zoekopdrachten eruit filteren. Om dit te realiseren ben je toch weer afhankelijk van de medewerking van je IT-collega’s. Een betere oplossing is om deze feature toe te voegen bij de rapporten voor interne zoekopdrachten. Of het mogelijk te maken dat je deze data kan importeren vanuit een externe applicatie, bijvoorbeeld een GSA.
- Calculated metrics
Op dit moment is het nog niet mogelijk om calculated metrics te gebruiken voor je geavanceerde segmenten. Je kunt nu dus geen waarde toekennen aan je segmenten. Stel, je maakt een segment aan voor je nieuwe en terugkerende bezoekers. Dan wil je hier ook een waarde aan kunnen koppelen. In Google Analytics is dit helaas nog niet mogelijk. Ik hoop dat dit binnenkort wordt toegevoegd, zodat je je marketing collega het verschil tussen 2 type bezoekers in keiharde cijfers kunt laten zien.
- Doormeten van muis- en klikgedrag
Op dit moment is de klik-analyse binnen Google Analytics zeer onbetrouwbaar. Je wilt graag het muis- en klikgedrag van iedere link kunnen meten. Enkele maanden geleden werd de browsersize-analyse ingevoerd in Google Analytics. Door het toevoegen van een heatmap krijg je ook inzichten in de interactie van de gebruiker met jouw site. Webtrends en Sitecatalyst (Omniture) hebben dit al toegevoegd in hun analytics pakket. Hopelijk volgt Google Analytics snel!
Welke features mis jij in Google Analytics? Ik lees graag jouw mening bij de reacties!
Reacties (6)