Elke website heeft verschillende typen bezoekers. Het is interessant om te weten welke typen bezoekers er zijn en wat ze op je website doen. Brandt Dainow geeft op ThinkMetrics.com een aardige onderverdeling in typen bezoekers en hun (koop)gedrag. Ik zal deze typen bezoekers behandelen en aangeven waarom het goed is om dit onderscheid te (her)kennen.
Brandt Dainow maakt het volgende onderscheid in typen bezoekers:
Browse bezoeker
Binnen de browse categorie vallen de bezoekers die alleen maar surfen om het surfen (voor infotainment). Dit is de groep die het meest te beïnvloeden is door vormgeving en layout omdat zij niet de intentie hadden om iets te kopen en daardoor vaak impuls aankopen doen.
Research bezoeker
Researchers zijn bezoekers die informatie zoeken en tijdens deze zoektocht niet direct een product willen aanschaffen. Ze willen eerst genoeg informatie hebben om een gedegen keuze te maken. Vaak kopen ze een product na een aantal bezoeken aan je website. Vormgeving is niet super belangrijk voor deze groep bezoekers, navigatie daarentegen wel. De navigatie moet hen in staat stellen de informatie te vinden. Als dit niet lukt is dat een negatieve ervaring.
Focused bezoeker
De focused bezoekers bezoeken de website om een aankoop te doen. Ze weten wat ze willen. Vaak zijn het terugkerende bezoekers of bezoekers die via een speciefieke zoekactie in een zoekmachine op de website terecht komen. Of een bezoeker direct iets koopt of een terugkerende bezoeker is hangt af van het type product dat hij wil aanschaffen. Een product dat een hoge impact heeft op zijn leven, zoals bijvoorbeeld een lening, zal niet snel tijdens een eerste bezoek afgesloten worden. Een product met een lage impact, zoals een ringtone of een muziekbestand zal eerder tijdens het eerste bezoek worden gekocht.
De meeste bezoekers starten als een browse of research bezoeker en eindigen als een focused bezoeker, om vervolgens, na een aankoop weer als browse of research bezoeker te beginnen.
Afrekenen op basis van de klant
Bart Clement schreef vorige week een artikel over het feit dat je bij het beoordelen van je marketinguitgaven moet kijken naar de klant in plaats van naar de sessie. Hieraan kan ik toevoegen dat het type product dat je verkoopt in grote mate bepalend is voor de uitvoerbaarheid van zijn model (waar ik het overigens mee eens ben). Producten met een hoge impact hebben immers veel meer contactmomenten nodig (kans op fysiek gescheiden locaties is groot) tot een uiteindelijke koop dan producten met een lage impact. Hierdoor wordt het meten van deze momenten ook moeilijker / makkelijker en daarmee ook de uitvoer van het afrekenmodel.
Binnen hoeveel bezoeken koopt een bezoeker?
Het is belangrijk om te weten binnen hoeveel bezoeken een bezoeker een product aanschaft op je website. Dit kan je helpen bij het analyseren van de je web analytics data. Het kan namelijk het beste antwoord zijn op de vraag: “Waarom wordt er zoveel verkoop toegekend aan ‘no-referer’?”. Juist! Omdat 70% van al je aankopen plaatsvinden in het derde bezoek van de bezoeker!
Het inzicht in de verschillende typen bezoekers én de mate waarop deze vertegenwoordigd zijn op je site kunnen je helpen bij het begrijpen van de cijfers en kunnen gebruikt worden om je website te optimaliseren voor deze typen bezoekers.
Brandt Dainow geeft in zijn artikel nog een aantal interessante factoren waarom bepaald bezoek wel en bepaald bezoek niet converteert, daarbij heeft hij gebruik gemaakt van het onderzoek van Wendy Moe en Peter Fader, uit 2000, die nog dieper ingaan op de achterliggende wiskundige modellen.
Lees meer:
Different types of web visitors door Brandt Dainow – Thinkmetrics.com
Which Visits Lead to Purchases? (2000) door Wendy W. Moe en Peter S. Fader
Reacties (2)