Er liggen voor data analisten enorme kansen in het verschiet: big data. Het idee van het sneller dan het licht verwerken van grote hoeveelheden data uit verschillende bronnen.
Er is echter een maar: we moeten eerst terug naar de basis voordat we investeren in de infrastructuur die nodig is om een stap vooruit te zetten met big data. In dit artikel van SAP Business Innovation, laat Nick Robinson zien hoe twee bedrijven het delven van normale data helemaal verkeerd doen, specifiek in target marketing. Daarna een bedrijf die het wel goed doet en big data gebruikt om hun klanten te overweldigen.
Direct mail
Je weet die reclame die in geadresseerde enveloppen bezorgd worden? Direct mail dus. Hoewel ik geen groot fan ben van de bezorgde post, kan het interessant zijn voor je bedrijf om deze marketingtactiek te gebruiken. Het ligt aan welke vorm van communicatie je doelgroep prefereert.
Afgelopen week kreeg ik een stuk direct mail van een tandarts (ik heb er al een, dus ik las niet verder dan hallo). Maar er was iets dat mij opviel. Zie jij wat er fout is aan deze foto’s? (Hint: ik ben een 29-jarige huiseigenaar die full-time werkt).
Deze direct mail was misschien nuttig 20 jaar geleden, toen ik negen jaar oud was. Nog opvallender is dat ik net verhuist ben, dus ik heb geen idee welke database ze gebruiken.
Les geleerd
Of je nu data in-house verwerkt of deze van een third party koopt, zorg dat je de kwaliteit van de data checkt. Er is niets duurder dan het delven van slechte data!
Ik winkel al jaren bij ACME markets en ze hebben dan ook een redelijk grote hoop data van mijn aankoopgeschiedenis opgebouwd. Toch blijven ze wekelijks aanbiedingen sturen die totaal niet op mij van toepassing zijn. In de onderstaande foto zie je wat ze aannemen dat mijn favoriete merken zijn; ik heb nog nooit enig van deze merken gekocht bij ACME.
Ik begrijp dat ze deze items proberen te verkopen op aanwijzingen van het management. Maar hun e-mails zijn helemaal niet behulpzaam in mijn koopervaring en als het gevolg daarvan open ik ze bewust niet. Waarom ze deze blijven sturen is mij dan ook geheel onduidelijk.
Les geleerd
Als je data verzameld over aankoopgedrag, gebruik het dan goed. Stuur geen marketing communicaties om maar marketing communicaties te sturen. We leven in een tijdperk van personalisatie, en als je dat niet aan je klanten geeft, zal een meer technisch onderlegde concurrent dit wel doen.
Fraudebeveiliging
Ik heb al een paar jaar een credit card bij Capital One en ze blijven indruk op me maken hoe zij hun data gebruiken om me te beschermen. Afgelopen week nog kreeg ik een e-mail en een telefoontje van ze dat ze een opvallende betaling met mijn credit card in Florida zagen. Ik was zeker niet in Florida en laat ik zeggen dat ze me een boel geld bespaard hebben.
Om dit in perspectief te plaatsen, ze verwerken elke dag enorm veel data. Het feit dat ze fraudebeveiliging zo kunnen schalen voor elke klant in hun database is indrukwekkend.
Les geleerd
Capital One begrijpt de basics. Bescherm een klant en schaal het proces dan op naar duizenden (als niet miljoenen) klanten.
Conclusie
Of je nu een eigen bedrijf hebt, technologist ben of een marketeer, zorg er voor dat je de basics van data delven onder de knie hebt voordat je probeert te investeren in big data. Het zal je een boel geld, hoofdpijn en je baan besparen.