De afgelopen maanden heb ik veel kunnen spreken met medewerkers van bedrijven waar een experimenteren echt in de bedrijfs DNA zit. Snelgroeiende bedrijven met een cultuur waar enerzijds veel ruimte is voor nieuwe ideeën en anderzijds elke ontwikkeling wordt getoetst. Denk aan Booking, Porch, Skyscanner en Zalando. Wat doen zij anders dan andere bedrijven?
1. Platform
Om alles te kunnen toetsen heb je niet alleen veel gebruikers nodig, je hebt ook je eigen testplatform nodig. Een platform dat zodanig geïntegreerd is dat iedereen kan experimenteren. Een platform dat elke nieuwe IT release automatisch als A/B-test meeneemt. Bij geen negatieve impact wordt de verandering pas voor elke gebruiker zichtbaar. Techniek mag geen belemmering zijn om experimenteren in je DNA te krijgen.
2. Vrijheid
Een experiment dat minder dan bijvoorbeeld 1000 euro kost, moet door iedereen gewoon kunnen worden uitgevoerd. Zonder toestemming van iemand anders. Tot bijvoorbeeld 2500 euro moet een collega instemmen, tot 6000 euro een manager en daarboven is er overleg nodig voor resource verdeling. Als de resources er intern niet zijn, regel je dit binnen je budget gewoon zelf door externe krachten in te huren.
3. Resultaten
Het gaat niet om ideeën, het gaat om resultaten. Het gaat erom dat je bezig bent de experimenteer capaciteit van jouw bedrijf met zijn allen maximaal uit te nutten. Bezig zijn met experimenteren is belangrijker dan wat je experimenteert. Kwantiteit boven kwaliteit, tenzij de ROI echt te laag wordt – dan is algemene scholing voor iedereen nodig. Je focus is echter het produceren van resultaten.
4. Fouten
Bij experimenten worden fouten gemaakt. Soms zijn er winnaars, vaak is er geen verschil, maar ook vaak heeft het een negatief effect. Dat is niet erg, dat is juist goed. Dit zijn ook resultaten. Vier je successen, zodat iedereen de inhoud van het succes leert kennen, maar vier je fouten nog veel meer. Je wilt pertinent voorkomen dat er een angstcultuur ontstaat. Een cultuur waar men bang is om fouten te maken omdat er niet genoeg winnaars worden geproduceerd.
Dit artikel is een kopie van de meest recente conversie column van Ton Wesseling, zoals deze elke maand in het Emerce ebusiness vakblad verschijnt.