Informatie op je website markeren met structured data zorgt voor een duidelijke en een goed te interpreteren website. Zowel voor Google als je bezoeker. Structured data helpt Google om bepaalde onderdelen van je website beter te begrijpen en zorgt voor meer exposure in de zoekresultaten. Goed gebruik van structured data kan dus zorgen voor meer bezoekers en dat bezoekers tevredener zijn over je website als geheel.
Benieuwd wat structured data precies inhoudt en hoe je het vanmiddag nog kunt toepassen? In dit artikel deel ik alle voordelen van structured data en lees je precies hoe je aan de slag kunt om in de “rich results” van Google te verschijnen.
Wat houdt structured data precies in?
Structured data is een methode om informatie op je website inzichtelijker te maken. Met structured data kan bepaalde informatie worden voorzien van extra markup. Deze extra markup vertelt Google precies waar de gemarkeerde informatie over gaat zodat Google deze informatie op een gedetailleerde manier kan weergeven in de resultaten.
De resultaten die Google weergeeft na het indexeren van de structured data heten rich results. Deze ‘rijke resultaten’ zien er aantrekkelijk uit voor de bezoekers en helpen de bezoekers een selectie te maken uit de zoekresultaten.
Hoe belangrijk is structured data voor SEO?
Rijke zoekresultaten zorgen voor meer duidelijkheid. Via structured data zorg je dat de informatie van je website al op de SERP inzichtelijk is. Nieuwe bezoekers weten op deze manier beter wat ze kunnen verwachten. Zodra ze de website bezoeken en zodra jij aan de verwachting voldoet, zijn je bezoekers tevreden. Daarnaast delen tevreden bezoekers je content, willen meer van je lezen en komen vaker terug.
Al deze signalen zijn voor Google reden om je website hoger te positioneren en nog meer bezoekers jouw kant op te sturen.
SEO is al jaren een van de meest booming onderdelen van het internet. Hierdoor zijn er veel zelfbenoemde “seo-specialisten” actief die zeggen een pro te zijn in zoekmachine optimalisatie. Ondanks de ontelbare SEO-specialisten blijken nog maar weinig websites gebruik te maken van structured data. Het massaal toepassen van de extra markup blijft uit. Veel websites zijn namelijk afhankelijk van platformen als WordPress en vaak hebben website-eigenaren geen idee hoe ze deze rich results zelf kunnen toepassen.
Wanneer je zelf de kennis in huis hebt óf iemand kan inschakelen die kennis heeft van rich results kun je een flinke voorsprong nemen op je concurrenten. Informatie met de structured data markup zorgt dat de website geen 6 krijgt van Google, maar al snel een 9.
Win je mobiele bezoekers met structured data
Structured data wint enorm aan populariteit voor mensen die hun website willen optimaliseren voor mobiel. Googles mobile first indexing zorgt ervoor dat meer mensen moeite steken in het verbeteren van hun mobiele variant. Waar mobiel eerst werd gezien als een extraatje is het nu topprioriteit nummer één.
Zodra je aan enkele criteria van Google voldoet kunnen bezoekers een boek kopen, tickets bestellen, reserveren of direct contact opnemen vanuit de zoekresultaten. Wanneer je gebruik maakt van Google AMP zijn er zelfs nog meer mogelijkheden beschikbaar.
Structured data zorgt voor rich results
Door de informatie op je website te markeren met strucutred data tags van bijvoorbeeld Schema.org (zometeen meer) zorg je voor rijke resultaten in zoekmachines.
Deze rich results zijn continu in ontwikkeling en worden dagelijks uitgebreid. Zo zorgt de samenwerking tussen Google en Schema.org er sinds kort voor dat content op websites als tekst uitgesproken kan worden. De populariteit van virtuele assistenten van Amazon en Google zorgen ook in de traditionele platformen voor verandering.
Enkele voorbeelden van rich results:
- Breadcrumb
Laat de bezoeker weten op welke positie hij zich binnen de website bevindt. - Corporate Contact en Logo
Toont je bedrijfsgegevens inclusief logo in de Google Knowledge Graph - Carousel
Een horizontale scrollijst voor mobiele resultaten - Sitelinks Searchbox
Verbindt een zoekveld van Google aan je website - Social Profile
Neemt de linkjes naar je social media profielen op in de Knowledge Graph - Article
Zorgt dat je artikelen in een carrousel op mobiele resultaten weergegeven wordt - Book
Verzamelt reviewscores van verschillende websites en toont websites waar het boek gekocht kan worden - Event
Toont evenementen in de buurt met tijden, afstanden en biedt de mogelijkheid om direct tickets te kopen
Voor meer voorbeelden van rich results zie de Google Search Gallery.
Hoe je structured data verwerkt op je website
Er zijn verschillende manieren om je content te markeren. Ieder onderdeel heeft een voorbeeld met daarbij een JavaScript-based JSON-LD format.
Naast het JSON-LD format zijn er verschillende aanpakken welke ondersteund worden door Schema.org (de website die de vocabulaire van structured aanbiedt). Waar bijvoorbeeld eerst Microdata de aangeraden aanpak was, adviseert Google nu om het JSON-LD format te gebruiken.
Er is echter één nadeel: Bing ondersteunt dit format nog niet.
Structured data via Schema.org
Voordat je kunt beginnen met het toepassen van structured data moet je eerst snappen hoe de hiërarchie van Schema.org in elkaar steekt.
Zoals je op de website van Schema.org kan lezen begint alles met “A Thing”. Dit “ding” kan specifieker gemaakt worden. Een film, evenement, persoon, evenement of organisatie bijvoorbeeld.
Thing > CreativeWork > TVSeries
Hieronder vind je twee makkelijk toepasbare voorbeelden. Let wel op dat je de code goed naar eigen inzicht aanpast om de informatie geschikt te maken voor jouw website.
Voorbeeld 1: Breadcrumb
Let op met kopiëren plakken: vervang @id met de URL van jouw website en vervang “name” door het type dat je wil tonen.
<script type=”application/ld+json”>
{
“@context”: “http://schema.org”,
“@type”: “BreadcrumbList”,
“itemListElement”: [{
“@type”: “ListItem”,
“position”: 1,
“item”: {
“@id”: “https://jouwwebsite.nl/een-pagina”,
“name”: “Books”,
“image”: “http://jouwwebsite.nl/images/afbeelding.png”
}
},{
“@type”: “ListItem”,
“position”: 2,
“item”: {
“@id”: “https://jouwwebsite.nl/een-pagina/een-sub-pagina”,
“name”: “Authors”,
“image”: “http://jouwwebsite.nl/images/afbeelding.png”
}
</script>
Voorbeeld 2: Event
<script type=”application/ld+json”>
{
“@context”: “http://schema.org”,
“@type”: “Event”,
“name”: “Jan Lieberman Concert Series: Journey in Jazz”,
“startDate”: “2017-04-24T19:30-08:00”,
“location”: {
“@type”: “Place”,
“name”: “Santa Clara City Library, Central Park Library”,
“address”: {
“@type”: “PostalAddress”,
“streetAddress”: “2635 Homestead Rd”,
“addressLocality”: “Santa Clara”,
“postalCode”: “95051”,
“addressRegion”: “CA”,
“addressCountry”: “US”
}
},
“image”: [
“https://example.com/photos/1×1/photo.jpg”,
“https://example.com/photos/4×3/photo.jpg”,
“https://example.com/photos/16×9/photo.jpg”
],
“description”: “Join us for an afternoon of Jazz with Santa Clara resident and pianist Andy Lagunoff. Complimentary food and beverages will be served.”,
“endDate”: “2017-04-24T23:00-08:00”,
“offers”: {
“@type”: “Offer”,
“url”: “https://www.example.com/event_offer/12345_201803180430”,
“price”: “30”,
“priceCurrency”: “USD”,
“availability”: “http://schema.org/InStock”,
“validFrom”: “2017-01-20T16:20-08:00”
},
“performer”: {
“@type”: “PerformingGroup”,
“name”: “Andy Lagunoff”
}
}
</script>
De bovenstaande voorbeelden komen direct vanaf de website van Google. Wanneer je stap voor stap wilt leren hoe structured data wordt toegepast raad ik je dit artikel aan: Add structured data to your web pages.
Zodra je zelf aan de slag gaat met het plaatsen van de bovenstaande code doe je er goed aan dit te testen. Ook dit regelt Google voor je. Voer de domeinnaam in van je website en je kunt goed zien welke tags valide zijn en welke niet. De testtool van Google vind je hier.
Twee Fabels over structured data
Natuurlijk wordt er veel geschreven én verwacht van structured data. Om je direct te voorzien van alle juiste informatie volgen hier de twee bekendste fabels over structured data.
1. Structured data garandeert rijke resultaten in Google
Helaas blijven andere factoren bepalen of jouw informatie wordt getoond of niet. Wanneer je zonder structured data goed weet te scoren kunnen de rich snippets zich sneller laten zien. Maar let op: Het kan ook zijn dat de rich results helemaal niet getoond worden. Dit hoeft niet te betekenen dat je iets verkeerd hebt gedaan.
2. Structured data is een ranking signal
Google neemt de schema.org markup niet mee in zijn overweging om jouw website te laten zien of niet. De rijke resultaten kunnen wel een indirecte invloed hebben. Ze verzorgen een betere gebruikerservaring en geven je bezoekers een goed beeld van je website. Dit verhoogt de CTR wat op zichzelf wél een ranking signal is.
Conclusie
Structured data verwerken kan van enorme waarde zijn voor iedere website. Is het de moeite waard? Zeker weten! De verhoging van de CTR, de verbetering van de gebruikerservaring en de verbetering van de algehele structuur van je website zijn al redenen genoeg om zo snel mogelijk aan de slag te gaan. Maak je website beter vindbaar op Google en maak Google blij met gestructureerde informatie.