In de SEO wereld is het heel normaal om te zorgen dat de opbouw van de door zoekmachine robots gespiderde broncode anders is dan de visuele opbouw in de browser waarmee je deze code bekijkt. Je laat de robot liever eerst de belangrijkste content van de pagina zien en dan pas de standaard en aanvullende content. In de browser is het echter logisch op de belangrijkste content centraal “in het midden te tonen”.
Met de komst van CSS als standaard opmaak taal voor webpagina’s is het heel eenvoudig geworden om een bepaald blok content op de webpagina in de broncode op een andere “volgorde plek” te plaatsen. De discussie of dit nu vanuit SEO een goede zet is interessant. Google vertelt immers dat je een site moet bouwen voor je bezoeker en niet voor de zoekmachine (waar ik het overigens geheel mee eens ben, maar zolang deze aanpak niet wordt bestraft en het levert meer resultaat op, doet iedereen ‘t…). Ik heb de schijnbare positieve effecten nooit kunnen meten, wie wel?
Maar.. in principe kan deze discussie van tafel. Gisteren zat ik aan tafel bij een aantal slimme mensen van een bank die veel geld uitgeeft aan een wielerploeg en zij gaven aan dat ze voor slechtzienden erachter kwamen dat het wel heel vervelend was dat zij via de voorleesmodule (of de braillelezer) eerst allemaal irrelevante informatie kregen te horen. De gebruikerservaring voor deze specifieke groep mensen was aanzienlijk te verbeteren door in de brondcode eerst de relevante content en navigatie te tonen en daarna pas de overige content. De voorleesmodule werkt immers zoals de zoekmachine robot: via de broncode. Nu is het percentage van deze bezoekers niet hoog, maar het rechtvaardigd totaal om legaal voor SEO je belangrijkste content eerst te noemen!
Misschien zelfs in de vorm: intro belangrijke pagina inhoud, belangrijkste dichstbijzijnde menu (keywords), vervolg belangrijke pagina inhoud, overige hoofdnavigatie en overige content. Klinkt dat als een leidraad?
Reacties (7)