De zomervakantie is voorbij, de feestdagen komen er aan. Voordat je het weet zitten we al weer in Sinterklaas en Kerstmis. De tijd waarop de webwinkel verkopen zeer aanzienlijk zullen stijgen met daarbij het kenmerk van veel eenmalige klanten (die jouw winkel nog niet kennen!). Aan de andere kant zullen je vaste klanten een digitaal verlanglijstje bij elkaar willen klikken. Je webwinkel zal rond de feestdagen veel meer een winkel zijn waar de focus op het stimuleren van kopen moet liggen.
Natuurlijk is de decembermaand zelf nog ver weg, zelfs de periode waarin de aankopen plaatsvinden (vanaf november) duurt nog zeker 10 weken), maar de periode waarin je moet starten met je marketing is nu! Offline, maar ook zeker online. Heb je er wel eens bij stilgestaan hoeveel weken het duurt voordat de teksten van jouw website of webwinkel zijn opgenomen in de organische zoekresultaten? Soms is goede online marketing optimalisatie zo simpel als structureel goed plannen. Vanuit dit artikel bij “interner retailer”, geen wetenschappelijke onderbouwing of praktijkcijfers van resultaten, maar op basis van ervaring en logica de highlights van jouw webwinkel marketing planningslijst voor de komende 10 weken. Lees, voer uit en ik hoor graag na de feestdagen de resultaten:
- 10 weken voor de feestdagen: optimaliseer je website content voor de belangrijke organische zoekwoorden. Denk aan termen die belangrijk zijn voor webshoppen rond de feestdagen “Gegarandeerde levering voor…” of “Verstuur nu, betaal later”. Zorg er ook voor dat al je aanbevelingen in je webwinkel gaan verwijzen naar producten waar rond de feestdagen veel vraag naar komt en dat je de virtuele cadeaubonnen een prominentere rol geeft.
- 9 weken voor de feestdagen: Bekijk welke betaalde zoekwoorden je belangrijk vind en begin langzaam aan aanwezigheid daar op te bouwen (zodat de beidingssystemen kunnen leren van je conversie en je niet de hoofdprijs moet betalen voor de feestdagen). Probeer nieuwe lezers van je nieuwsbrief binnen te krijgen door nieuwe leden kortingen op producten aan te bieden. Lanceer een speciale feestdagen nieuwsbrief waarin je producten voor deze tijd aanbeveelt. Maak veel ruimte voor “best verkocht” en “onze keuze” producten om je lezers te stimuleren met ideeën.
- 8 weken voor de feestdagen: Het is nu tijd om goed aanwezig te worden bij vergelijkingssites. Zorg dat potentiële klanten voor de feestdagen je leren kennen. Start ook met het meer prominent maken van artikelen die je in huis wilt hebben voorafgaand aan de feestdagen (van inpakpapier tot versieringen). Zorg voor een meer prominente rol van je service informatie op je website.
- 7 weken voor de feestdagen: Tijd om de loyale klanten speciale aanbiedingen te doen voor de feestdagen (denk aan kortingen boven een bepaald bedrag aan uitgaven, cadeaus bij aankopen etc.). Aanbevelingen voor cadeaus en informatie virtuele cadeaubonnen moeten nu centraal op de website naar voren komen.
- 6 weken voor de feestdagen: Tijd om de producten te gaan aanbevelen die uitverkocht dreigen te raken vlak voor de feestdagen. Stimuleer het gebruik voor verlanglijst opties in je webwinkel (geef bijvoorbeeld de mogelijkheid om je verlanglijstinhoud te winnen). Tijd voor cross-sell en up-sell van veelgekozen producten en virtuele cadeaubonnen. Werk met een gratis verzendkosten boven een bepaald bedrag optie en laat zien hoever de klant daarvan nog verwijderd is.
- 5 weken voor de feestdagen: Stimuleer klanten die het aankoop proces niet hebben voltooid met een gratis verzendkosten aanbieding.
- 4 weken voor de feestdagen: Email campagne naar 2 maal per week, met campagnes op donderdag en vrijdag om de aankopen in het weekend te stimuleren (periode met de hoogste conversieratio’s). Plaats veel prominente links naar het maken, delen en vinden van verlanglijstjes voor je webwinkel. Nog meer aandacht voor customer service (veel gestelde vragen e.d.).
- 3 weken voor de feestdagen: kom met prijsvragen om bezoek tijdens de piekperiode te stimuleren. Lanceer een feestdagen terugloop klok (met eventueel aanbiedingen op bepaalde tijdstippen). Cadeau van de dag krijgt een prominente plaats op de homepage.
- 2 weken voor de feestdagen: Wederom tijd om afhakers in de aankoopfunnel te stimuleren met een gratis verzendkosten aanbieding. Gebruik klantreakties om extra aandacht te vestigen op de producten die “hot” zijn. Tijd om prominent een top 10 te laten zien van best beoordeelde producten.
- 1 week voor de feestdagen: Tijd om de loyale klanten en de klanten die veel hebben uitgegeven korting te geven op nog een extra aankoop. Nu de deadline van op tijd (met spoed) verzenden nadert wordt het tijd om hier de aandacht goed op te vestigen. Wanneer kan men nog bestellen. Hou een laatste 24-uurs aanbiedingen ronde.
- Tijdens de feestdagen: Stuur een email naar klanten met de aankondiging van de uitverkoop (en wens ze fijne feestdagen). Verander je klantenservice informatie op de homepage naar hoe om te gaan met ruilen en teruggeven en hoe men kan betalen met virtuele cadeaubonnen.
Reacties (2)