Dat een nieuwe website goed moet worden gemeten om na live gang te begrijpen wat wel goed werkt en wat nog verbetering nodig heeft, is een principe dat nagenoeg iedereen wel uitvoert. Een stap verder is om te analyseren waarom bepaalde bezoekers na verloop van tijd de website niet meer gebruiken…
Of je nu een webshop bent, een uitgever of een sociaal platform is het meten van gedrag richting het inactief worden een analyse onderwerp waar je veel op wilt focussen. Mensen zijn immers schaars en je kunt maar 1 maal een eerste indruk maken. Als deze indruk niet goed is dan haakt men af en is het erg lastig om iemand weer terug op de webpagina te krijgen.
Applicaties en hun installed base
Dit soort analyses (achterhalen wat het gedrag op de website was voordat men afhaakte) is iets wat nog veels te weinig wordt gedaan op webpagina’s, terwijl het juist erg interessant is om te begrijpen waarom bezoekers die fan aan het worden waren (of zelfs al waren) uiteindelijk afhaken.
Met de komst van widgets en mobiele applicaties is deze informatie nog veel belangrijker geworden. Een website bezoeken is maar 1 klik, een widget of applicatie installeren is een aantal handelingen. De drempel is aanzienlijk hoger (je neemt immers ook een deel in van beperkte ruimte, waar websites deze beperking veel minder hebben) en vandaar dat de vreugde ook zo groot is bij een applicatie uitgever wanneer massa PR zorgt voor een grote installed base.
Interactie dichtheid
Het verdriet van afhaken is natuurlijk nog groter. Iedereen kent wel spellen, gadgets of andere applicaties die je enthousiast hebt geinstalleerd, om daarna na enige tijd nooit meer aan te raken. Als een applicatie eenmaal heeft afgedaan is de kans op nieuw gebruik minimaal. Wanneer je gaat analyseren welke acties mensen uitvoerden voordat zij afhaakten, zul je ontdekken dat je niet genoeg hebt aan het overzicht van bezochte pagina’s. Een applicatie gaat immers veel verder en geef binnen elke status veel verschillende interactie mogelijkheden die mensen niet, enigszins of veel gebruiken.
Het meten van applicatie interactie
In elk webanalyse pakket kun je wel events meegeven als soort van pageview. In het meten van applicatie gebruik komt dit goed van pas. Enerzijds wil je elke statische pagina meten (de pageview), waarbij je een statische pagina kunt definieren als een status die gedurende een aantal seconden stabiel is.
Denk bijvoorbeeld aan Google Map. Je zoekt (pageview), zoomt en zoomt, totdat je iets gaat zoeken (je stopt met zoemen) -> ook dat is een pageview. Nu klik je binnen dit gedeelte wel of niet iets aan (en gaat eventueel verder zoomen). Het aanklikken is een event (interactiemoment) en kan leiden tot een nieuwe pageview (als de status lang genoeg stabiel is). Op deze manier met je vertaalde paginavertoningen met de interacties (of niet) daarbinnen.
Verklein je applicatie abandonment
Nu je behalve pagina vertoningen ook interacties meet kun je van bezoekers die eerst actief waren in gebruik (van een bepaalde waardevolle tijdsduur) en nu langer dan bijvoorbeeld 2 weken niet meer actief zijn een overzicht maken in trends over de gebruikerstijd heen, waarbij je inzicht krijgt in de hoeveelheid interactie binnen pagina’s en (vooral) de veranderingen in gedrag hierbinnen. Dit geeft zeer waardevolle informatie om te achterhalen waar de problemen zijn begonnen.
Als je daarbij ook regelmatig feedback vraagt aan (alle) gebruikers van je applicatie en dit koppelt aan je webanalytics data kun je tevens teruglezen wat bezoekers van specifiek de afhaakpagina’s voor feedback gaven. Dit leidt tot inzichten die kunnen worden omgezet in goede verbeteringen en daardoor aanzienlijk minder uitval!
Reacties (1)