Het Amerikaanse web analytics consultancy bureau Semphonic schreef samen met de analytics provider iPerceptions een white paper over de integratie van Behavioral Data en Online Survey onderzoek.
De termen Behavioral Data en Online Survey (ook wel Voice of Customer (VoC) genoemd), worden beide veel gebruikt voor de analyse van online gedrag. Als onderzoekstool worden ze echter veelal naast elkaar gebruikt, terwijl een combinatie van deze tools juist kan zorgen voor een sterkte synergie tussen beide.
Behavioral analyse geeft veelal antwoord op de “Wat”-vraag en VoC op de vraag “Waarom” dat zo is. Als je de antwoorden op beide vragen weet, kun je gerichter ingaan om de wensen van je online bezoekers.
In deze white paper wordt aangegeven welke 3 methodes er zijn om Behavioral analyse en VoC te combineren.
- Methode 1: Stuur je VoC-data naar je Behavioral analyse-tool;
- Methode 2: Stuur je Behavioral analyse-data naar je VoC-tool;
- Methode 3: Stuur zowel Behavioral analyse-data en VoC-data naar een complete analyse applicatie of database.
Voor welke methode je ook kiest, voor alle 3 geldt dat de bundeling van de informatiestomen zorgt voor aanvullende informatie die kan leiden naar de optimalisatie van je data analyse. Echter stelt deze hoeveelheid nieuwe informatie ook nieuwe eisen aan de data analyse en aan de manier van testen van deze data.
Conclusie: het samenvoegen van Behavioral Data en Online Survey onderzoek zorgt op een relatief eenvoudige en kansrijke manier voor een schat aan nieuwe bronnen om het gebruik van je website te analyseren en te verbeteren.
Rapport downloaden »