Jaarlijks brengt Unica (IBM) de status van (online)marketing uit op basis van een onderzoek onder haar klanten in Noord Amerika en Europa. Kort door de bocht betekent dit een status van marketing bij de grotere corporate bedrijven met een voorkeur voor direct marketing (279 respondenten). Daarnaast veel aandacht over de status van web analytics binnen die bedrijven en de grootste redenen die een succesvol analytics gebruik tegenwerken.
Voor het eerst is kennis de grootste bottleneck in het succesvol kunnen inzetten van analytics en niet langer IT. De data stroomt dus steeds minder problematisch en kwalitatief goed de organisatie binnen, maar men mist de de analyse, inzichten en actie capaciteit en/of kunde. Misschien is dat ook de reden dat 92% van de marketeers in de survey het belang en de waarde van webdata erkennen, maar dat minder dan de helft dit inzet bij klantanalyse en campagnes. Nog een stap verder: wie wel webdata inzet, daarvan vindt maar 1/3 dat de gemaakte effort effectief is….
Naast deze analytics inzichten ook inzichten over social media marketing en mobile marketing (en measurement). Het hele rapport kun hier als PDF downloaden.
Rapport downloaden »